Har suttit och skummat igenom tråden, och såg att du verkat släppt hugg tankarna. Tycker det låter vettigt. Har ingen erfarenhet av att äga huggar lr köra i skogen mer än till husbehov (manuellt
)
Men har under många år servat krossar och huggar och olika företag här uppe, då till 99% el reparationer och styrsystems underhåll.
Och kan säga att det oftast blir dyyyyrt när det havererar. Har hunnit jobba med dom flesta märkena som är populära här i sverige. Sista felet som årgärdades var en pajad
radiostyrning till en Petterson, slutsumma 22000:-+m , gången före det en trasig
generator på en cat motor brände ett styrsystem, slutsumma 42000:-+m ...... Dom här felen har gjort maskinerna obrukbara så det har bara varit att laga.... Nu var du mer inne på mindre avancerade maskiner men så fort det blir lite elektronik inblandat kan det dra iväg i kostnad om man har otur. Inte alltid man tänker på dom felen.
Så en taskig kalkyl kan fort bli jätte dålig!
Dom som kör dom här maskinerna har haft företag i +20år och har många olika delar i företagen, skogskörning,entreprenadmaskiner,lastbilar, mm då dom inte har huggning/krossning året runt, och dom andra grenarna kanske kan bära upp när det blir motorhaveri... då blire dyrt har jag fått berättat för mig. Men det finns andra som har koll på motor mek här, "dimorep" "LeifAndersson" tex.
Jobbade för ett par år sedan åt ett "nytt" företag i hugg/kross branchen. Och dom hade det tufft, då mkt havererade. Det slutade med att fogden tog hand dom allt....
Så starta i liten skala, lagom nya maskiner. Bygg upp ett rykte, och bygg upp företaget efter hand som jobben ökar