Det ser ut som en typisk japansk mc-förgasare. Man kan säga att det är en miniatyrversion av den Strombergförgasare som bl a Saab och Volvo använde på bilmotorer på 70-talet. Mycket vanlig grundkonstruktion och med lite detektivarbete bör det inte vara särskilt svårt att hitta reservdelar, även om man kanske måste leta i en annan bransch. Även om det inte finns någon märkning på förgasaren så skulle jag tro att den är tillverkad av Mikuni eller Keihin.
Membranet har till uppgift att lyfta vakuumkolven och därmed bränslenålen i munstycket. Det ska sitta en
fjäder ovanför membranet som håller emot. Tanken med detta är att det, oavsett gaspådrag och
varvtal, ska hållas konstant undertryck i utrymmet mellan vakuumkolven och gasspjället (det är därför sådana
förgasare kallas CD, Constant Depression).
Men detta membran har inget att göra med om förgasaren flödar. Orsaken till sådana problem brukar gå att hitta i flottörhuset - t ex otät flottör som inte flyter i bensin längre, något som kärvar så att flottören inte kan röra sig fritt, skador i nålventilen så den inte tätar när flottören försöker stänga den, tilltäppt flottörhusventilation. Om motorn har mekanisk bränslepump kan det tänkas att något fel i den gör att den ger för högt
tryck som nålventilen inte klarar att hålla emot.