...efter det kan du kolla på hur många maskiner de använder för att fälla ett träd tills det ligger i rätta längder vid vägMattias_Edeslätt skrev:Kikat en hel del på farmare från USA på YT och jag kan inte för mitt liv förstå deras förtjusning av att inte använda balbana (eller balkastare) och riktiga balvagnar utan att lägga av balarna direkt på marken och sedan ut med sina bilar och lasta flaket fullt eller någon form av släpkärra. De som lastar direkt på vagn gör det med en vagn utan lämmar förutom en skranglig gavel bak som de sedan står och böjer sig ner för att plocka upp balen från pressen innan den trillar i backen för balbana är fortfarande inte ett alternativ, i bästa fall har de en liten förlängning så att de får en liten balbana som räcker fram till vagnen i golvhöjd.
Eller så samlar de balarna med en balsamlare och sedan dumpar dessa i högar för att sedan manuellt lasta dessa på flaket eller vagnen. Så har vi ju med gjort, men den uppsamlingsvagnen som man då tömde var ju kopplad direkt på pressen, amerikanarna dumpar ju först balarna på marken efter pressen, sedan tar de en annan traktor för att samla ihop och dumpa balarna i högar för att sedan hämta en bil eller traktor med vagn för att lasta på dom. Massor av extra moment till ingen nytta....
Ett jäkla jobb och krävande på folk att hantera det på det viset. Betydligt mer än som vi brukade hantera det här i Sverige när det handlar om småbalar och med balkastare så minskade ju behovet än mer av burslavar även om man fortfarande staplade lassen på vagnen för en uppmärksam och skicklig förare av pressen justerade hela tiden vart balarna skulle landa så behovet av att manuellt bära balarna blev ju minimalt bak på lasset. Gick ju att vara ensam där bak på det viset och ändå kunna köra på ordentligt.
Jag förstår inte grejen med att så ineffektiv hantering av småbalar. Målet är ju att hantera så lite som möjligt.
Kanske har de kommit i kapp 1900 talet nu, men för 20 År sedan, näe...