#2 » 11:54:45, 11-06-2021
Något jordfel, så att motorns och hyttens/instrumenteringens jordpotentialer inte längre är lika då motorn är igång och generatorn laddar?
Prova att lossa D+ (alltså den tunna ledningen som går via laddningslampan till + efter tändningslåset) från generatorn och starta motorn utan att varva upp den, då bör generatorn inte ladda och om tempmätaren verkar normal då, är saken klar.
Ibland kan såna där motortempgivare få glapp, så de verkar vara i ordning när de ligger i vila men får så att säga pulserande avbrott när de sitter på en vibrerande motor. Kan gå att fastställa om du ohmmäter givaren med motorn igång. Prova för säkerhets skull att polvända multimetern och kolla med bägge polariteterna.
Om du kollar VDO-numret på givaren och söker på det, så finns det goda chanser att du kan hitta den billigare. Tänk dock på att VDO ofta inte märker givarna med fullständigt nummer, deras nummer brukar bestå av flera grupper med tre siffror i varje och något skiljetecken emellan, om det finns inledande nollor i en grupp så skrivs de inte ut. De första siffrorna som bara talar om att det är t ex en tempgivare, skrivs ibland inte heller ut. T ex skulle en givare som egentligen heter 323.801/001/033 kunna vara märkt 323.801/1/33 eller 801/1/33 .