Eftersom jag nu köpt en fjärde lingrävare måste jag göra grusplanen lite större, så jag tyckte det var en bra möjlighet att köra lite Åkerman!
Den har ju stått stilla någon månad nu, lite svårt att sätta alla i arbete var vecka
Först provkörde jag lite för att se vad som måste justeras eftersom jag kom ihåg att det behövdes, och viktigast var att bromspedalerna knappt ville gå upp alls mot slutet. Jag började kolla på ställen att sätta hjälpfjädrar, men hittade en bättre lösning!
Som den första modellen har Åkerman 300 tryckfjädrar på stagen för att lyfta bromspedalerna, men efter 80 år är dessa mer dekorativa än praktiska. Direkt efter 300an började man sätta vikter med
hävarm på bromspedalernas länkage, vilket var effektivt och pålitligt. Detta finns inte plats för utan större ombyggnation, men tidigare ägare har försökt lösa problemet
Det satt eftermonterade extrafjädrar nämligen! Dessa var väldigt slappa, men genom att göra om ett
fäste och nytillverka ett annat kunde jag få fjädrarna betydligt mer spända så pedalerna faktiskt ville gå nästan hela vägen upp
Det är helt okej, eftersom de åker helt upp när man börjar dra in trumman och därmed inte sliter på några bromsband. Det följde även allmän översyn och uppsmörjning.
Sen när jag körde lyckades jag dessutom sno till linorna för första gången. Ena fjäderns nya fäste hoppade av och eftersom pedalen betedde sig annorlunda gjorde jag fel och släppte ut stickan på tok för fort på fel plats, så trumman bara matade ut vajer när den fått snurr! Som tur är var jag snabb med huvudkopplingen så det inte snodde in sig i något, och det tog bara någon minut att fixa
Som ni ser är ju djupgrävningsaggregat utan någon skoptilt inte superbra att schakta av kanter med eftersom mycket av materialet bara dras mot en. Det lutar dock åt att montera om aggregatet till höjdgrävning vilket vore väldigt häftigt att testa, och dessutom mer praktiskt
Med 3 åkerman som har universalaggregat för djupgrävning, höjdgrävning och mast kan jag lika gärna montera en av varje och visa upp de olika användningsområdena
2 hydraulare och 2 lingrävare med djupgrävningsaggregat är förhoppningsvis bra nog om jag vill göra ett hål
Över lag blev det en mycket trevlig dag. Mycket blev gjort och det var väldigt trevligt att sätta 80 åringen i arbete! Alltid lika lättstartad och härlig att köra, med en unik härlig doft som borde göras till parfym
Tror det är oljig luftkyld Deutzdieselmotor i kombination med slirande
koppling och bromsband i det varma huset som gör att det luktar kärlek