Visst är det så att det går att renovera ett bilbatteri, problemet är att ofta när ett
batteri "dör" så är det kortslutning i en av cellerna, på ett truckbatteri är alla cellerna separata batterier som ligger seriekopplade (2volt) så även i gamla beckade bilbatterier, du vet dom gamla svarta, där kan man värma upp det svarta kletet och sen ta isär cellerna. Men i dagens bilbatterier är alla cellerna ihopbyggda i en låda, det är dock fortvarande 6st separata celler (därav de 6 locken) jag kan bland annat säga att när batteriet i pojkens elbil dog (6V) tog jag ett vanligt beg bilbatteri (med i princip transparent hölje, eller åtminstone vitt så man ser var man skall kapa) kapade ett jack mellan cell 3 och 4 så jag bröt kontakten dom imellan, sen kan du skruva ner ett par syrafasta självborrande skruvar i de avkapade blecken rätt genom plast och allt, paralellkopplar man sen polerna så har man gjort ett 120Ah 6v batteri av ett vanlig 60Ah 12v, limma sen igen alla hål med syrafast lim och lite andra plastbitar från batteri. Fick sen bygga en liten
kärra till batteriet, men den lilla bilen gick plötsligt att köra med en hel dag utan att ladda
, det bör rimligtvis att pyssla ihop ett 6v startbatteri på samma sätt men tänk då på att man kanske inte skall ta ett biltema batteri eftersom de har så lite bly att det nästan är omöjligt att borra rätt. Samt se upp för det kan smälla ganska duktigt om man gör fel.
.
För övrigt frågan du hade om det går att renovera batterier så är svaret: kanske, ibland. Det beror lite på hur de har dött, ett batteri som suttit i en bil i typ 5år är bara skit men sen har man ju alla dessa batterier som sitter i traktorer tröskor grävare mm, maskinen kanske har stått över vintern och dragit ur batteriet så det inte går att få igång det igen, dessa batterier går oftast att få snurr på, en gammal klassiker är ju elsvetsen men rekomenderas inte då det lätt kan bli fel, jag har en maskin som jobbar med enbart ultraljud och en svag laddström som kan få snurr på batterier som dött på detta sätt, även om den mest är tänkt att användas i underhållssyfte, dessvärre är det en förhållandevis dyr historia ca 5000 + moms. Man kan även testa att knåpa in ett pulsrelä i en
laddare med starthjälp, lämplig pulslängd är väl sisådär 10-20 hundradels sekund, sen ett pars sekunder vila, får det stå så ngn vecka så kan det vakna till och bli riktigt bra till slut. Helst ska man blanda in en tempvakt ochså så inte tempen går över 50grader, och en utsugsfläkt för det blir en del knallgas. Mycket att tänka på blir det...