Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Småskalig torkning av korn och havre

122 inlägg • Sida 5 av 9
Diskutera allt som hör till jordbruk här

busholle

#61 » 08:40:05, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg den idén till arkivet. Finns det något problem du måste lösa med att dela bingen?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.



Zukram (trådstartaren)

#62 » 16:37:11, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer än en gröda i torken ... Vi använder den ju som plansilo efteråt.
Grisarna behöver nog mer än bara rent korn, jag tycker inte riktigt de växer som de ska, så Jag funderar på om vi skulle ha antingen ärtor, eller någon annan proteingröda som komplement. Havre kanske.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Alrik

#63 » 20:22:43, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon form av mineraler skulle du också ha. Svårt att få upp MJ utan att speta med något protein typ ärt/böna eller soja.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Zukram (trådstartaren)

#64 » 12:18:05, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på om vi skulle prova att sätta både korn och ärtor på samma plätt, de är ju kvävebindande också, så det kanske funkar som gröngödsling. Det är bara det där med att ärtor är mer hårdtorkade och jag är fundersam över ifall det kommer funka bra att samtorka. Och dessutom gillar jag inte krossa ärtor, de funkar inte lika bra i vår kross.

Det hade nog varit bättre att odla och torka separat, då kan man styra blandningen bättre också. Nu köper vi ärtor, men det är fan för dyrt om man inte kan köpa på bulk, och det kan vi inte just nu.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#65 » 21:37:23, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen köpte en förkross till sin vanliga kross någon gång på 90 talet. När den kommit hem fick en bekant syn på den och undrsde vad det var och varför. Sedan tog han en näve grus från lagårdsplan och sa "varför när du har dethär? Släng i en näve grus i krossen, det kommer att låta f-n men sedan kommer den ta ärtorna" tror förkrossen fortfarande är omonterad...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#66 » 23:56:36, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den dagliga krossningen med tillhörande mullrande skrammel är något jag saknar, på slutet hade vi en Nirvana hammarkvarn istället. Rätt trist, tyst och långsam, men nötter & grisar gillade det grova mjölet.

Men det ljud jag saknar mest, är de stora hötorksfläktarna, borde egentligen sommarsemestra på någon avkrok, där tiden gått lite långsammare. Ljuva tider, när sommaren inleddes med en diskret & lätt rituell, möjligen opassande uppsäkring.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

busholle

#67 » 09:25:15, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halvgamla krossar är rätt billigt om man inte är så kräsen. Ställer man två på varandra så har man en förkross. Men som BEE skriver, är valsarna skarpa nog så ska den ta ärtor. Nu är jag inte proffs på krossning även om jag äger en kvarn men jag inbillar mig att en blandning mellan stor och småfröiga grödor är lättare att krossa än bara storfröiga.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Zukram (trådstartaren)

#68 » 11:56:20, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Grannen köpte en förkross till sin vanliga kross någon gång på 90 talet. När den kommit hem fick en bekant syn på den och undrsde vad det var och varför. Sedan tog han en näve grus från lagårdsplan och sa "varför när du har dethär? Släng i en näve grus i krossen, det kommer att låta f-n men sedan kommer den ta ärtorna" tror förkrossen fortfarande är omonterad...


Menar du att valsarna blev ojämnare, så att den sedan tog den ärtorna? :-)

Den tar dem nu också, men det går inte lika bra, och det blir alltid några kvar som nyper fast när man ska starta den igen :-/

Att samodla ärtor skulle säkert funka, (jag vet folk som gör det), men om man vill sälja lite korn till någon höns-matare, så blir det ju blandning, för jag har ingen lust att försöka bygga ihop nån sikt-anordning senare. Och så torkningen då. Jag antar att det torkar till slut ändå, även om det är blandat, men .. Äh, jag vet inte.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#69 » 12:18:57, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror absolut på att torka blandsäd. Spannmålen torkar fortare än trindsäden men under lagring får du en utjämning mellan spannmålen och trindsäden, annars brukar man få torka trindsäd upprepat för att vattenhalten i hela den stora kärnan ska utjämnas.

Om jag minns Görans resonemang rätt så skulle han köra in nytröskade ärtor i övertorkat vete och därmed kunna utnyttja vetet för utjämning.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Zukram (trådstartaren)

#70 » 12:32:43, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju enklast på många sätt också.
Plus kvävebindningen. Det kanske får bli det i år då, för att testa. Kör man två svängar med såmaskin då, eller blandar man i lådan? Det känns spontant som det är rätt stor skillnad på ärtor och korn på inställningarna. Om jag hinner få igång nya såmaskinen kan man ju iof ha en inställd för ärtor och en för korn :-)

Spannmålsodling är ju helt nytt för mig och det är svårt att hitta information tycker jag, det finns liksom inga manualer för hur man bedriver pyttelitet jordbruk. Man är väl komplett galen som försöker få det här att funka, men jag tycker bara att det MÅSTE kunna funka och få lite lönsamhet i att bruka små marker med små maskiner. Det kan inte vara kul för storbönderna att se vinsterna hamna i bankirernas fickor.

Kanske man skulle kunna använda en sädesharpa för att sortera ut ärtor och korn, ifall man ska sälja till höns-ägare, vi har faktiskt fått ganska många förfrågningar på att köpa rent korn, och de betalar faktiskt bra. Inte konstigt när deras alternativ är Granngården. Men då måste vi få lite överskott och i fjol gjorde torkan (jag hoppas det var torkan) på försommaren att skörden blev patetisk.

Jag har läst om perenna korn som det tydligen forskas om. Det skulle vara jäkla intressant faktiskt. Men det ger tydligen ganska dåligt fortfarande 1-2 ton/ha.. Men å andra sidan, om man slipper plöja/harva/så osv, så sparar man mycket diesel.

Jag skulle haft 10 ha till bara :-)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#71 » 12:43:17, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärtor så du först i ordentligt lucker jord, därefter kornet. Ärtorna ska ned en bit djupare än kornet.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

88ecr

#72 » 14:12:38, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ej en kombisåmaskin? Ärtan via gödselsidan, kornet åvan.

Hört en som odlade ärt med tidigt vete som stöd gröda. Vetet hade hiskelig protein trots ingen given gödsel.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Alrik

#73 » 14:15:13, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med 88ecr!

Ärtor i gödningslådan och spannmålen i sålådan.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Zukram (trådstartaren)

#74 » 15:01:38, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 2 maskiner, en utan frölåda, och en med. Men vi pratar ganska jurassic grejer här :-)
Frölådan är väl bara för höfrö egentligen... Men den har jag inte fått igång än. Fick den av svärgubben, den har stått några år och behöver en grundlig genomgång. Men ärtor först, och djupare.. tack för den infon! värt mycket!

Det får nog bli på det viset... Det verkar tyvärr inte gå att få tag i riktigt utsäde i år heller, så jag ska testa grobarheten i det jag har. Det kan bli lite vadsomhelst misstänker jag. hehe. Man kan bara hoppas det mognar ungefär samtidigt.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

PeterR

#75 » 20:27:12, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovan råd är goda från erfarna bönder. Lyssna på dem. Själv har jag med framgång sått harvre/ärtor blandat i sålådan samtidigt som jag hade NPK i gödningslådan. Man får kompromissa lite med sådjupet, men snarare ärtdjupt än havredjupt. Havren får kanske inte bästa starten, men det fungerar. Några vridprov kommer Du att behöva göra för att hitta rätt inställning, då Du sannolikt inte hittar färdig tabell.
Om Du istället sår i två omgångar och har lite äldre såmaskin (släpbillar) så kan Du nog harva för ärtornas sådjup, så ärtor, möjligen välta, sedan så kornet i en annan såriktning. Annars är risken att kornet i alla fall landar på samma djup som ärtorna, och då är ju extrajobbet ogjort.

Angående fler avdelningar i torken så är det nog enkelt löst om du har separata avstängningar för varje fack/bjälklag under den perforerade plåten. Då kan du justera eller stänga där Du har tomt eller spannmål med lägre motstånd.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se