Fick en 200kr uttjänt skottkärra av en granne efter grannen konstaterat att... de lämpar sig inte att köra betong med...
Jag fick mig ett gott skratt den gången!
...igår fick grannen sig ett gott skratt, om samma skottkärra (många år senare..."hut hittar hem"...)
Eftersom jag hade kärran liggandes som regnskydd över den där traktorsiten (se avyttringar), pga att slangen exploderade och sköt sönder däcket (är också x-antal år sedan) så... kom inspirationen att trots bättre vetande och sunt förnuft (...om det kan man fundera iof...) att montera nytt däck och slang.
Nu finns det inga billiga däck o slangar till den... man måste köpa komplett hjul och flytta däck och slang... (160kr ngt och ny kärra kostar 239kr på Biltema). Med enbart MC som fungerande transportredskap... och ett visst behov av att skottkärran skall fungera... surt äpple!...
Skicket på skottkärran?
- hej kom o hjälp mig + gravrost.
När jag kikade på de två fälgarna som jag har att välja mellan... "fälgfärg!" - snygga till den i sämst skick. Lite kladd på ytan, ser bättre ut
Så skulle jag ha loss vagnsbultarna... de hade rostat fast... Sifverts mini-gas-brännare räckte
Bultarna släppte från muttrarna!
...men... skicket... => Swebolt! Blev ett gäng nya vagnsbultar (30mm istället för originalets 40mm - man gör sig -alltid- illa på utstickande saker!), brickor, fjäderbrickor och muttrar.
Så fick min "värk mästare" knacka plåt åt mig - baljan var ju deformerad och de fyrkantiga hålen för vagnsbultarna var inte alls rikigt fyrkantiga...
Väl utbankad insåg jag att det fanns 2 sprickor i fronten på baljan.
Tänkte: "lätt fixat med pinne, 1.6mm´s från Bauhaus"
Monterade skalmarna först, innan jag gav mig på sprickorna.
Då insåg jag att ena skalmen spruckit också, den delen som vilar mot backen, på den ena sidan och lite små hål i den andra.
Tänkte: "äh! Lätt fixat!"
Om vi nu bortser från jobbet fram till denna tidspunkt...
Nu var planen:
- tar väl ca 5min att sy ihop det där... tänkte jag o hämtade svets och pinnar...
4-5 timmar senare... skiftade till 2.5mm OK48...
Orsak?
Vilket junk Bauhaus pinnarna visad sig vara!!! ...eller var det möjligen som så att plåten var för tunn, hårt galvad och valsad?...
Är såååååååååå mycket slagg i "svetsarna" nu att det är slaggen som håller ihop't!...
Vid 21 ngt, 7 timmar efter jag tog ut svetsen, "gav jag upp" (= nu får det duga!).
Torkade av med acteon. Tog fram en gammal Moto-ngt fälgfärg (säker mer än 25 år gammal). Sprayade över skalmar, vilka också var väl patinerade av järnbakterierna, och svetsfogarna. Lät stå över natten.
Idag skulle montera det nylackade hjulet... någon... "är så att ha små barn hemma!" hade repat ena sidan av fälgen/lackeringen!
Humöret på topp! La på nytt lager, Biltema fälgfärg. => hyfsat.
Gjorde ren hjulaxel, fettade in axeldelarna, och letade reda på 10mm's brickor, 2 fjäder och två platta (stöd för nav-röret, och skydd för/mot skalm (felkonstruerat från fabrik; saknas i original; och låsande för hjulaxeln/M10 bulten).
Vände på "eländet" och torkade av baljan med acteon. Gjorde slut på den gamla fälgfärgen och fick "putsa"/"bättra" lite med biltema fälgfärg.
Jag tänkte -ju- bara montera nytt däck ju...
Tänkte -ju- bara snygga till fälgen ju...
Skulle -ju- "bara" sy ihop 3 sprickor och lite små rosthål; 5 min's jobb...
...jo tjena!...
Jag skulle -ju- bara -ju-...