Iznogoud skrev:Frågan är vad som orsakat indragningen av besiktningstillståndet?
Nervösa besiktningstekniker som nämns på FB känns väl långsökt.
Vem skulle inte bli mer eller mindre nervös av en inspektör hängande på axeln som en ryggsäck?
Har själv haft liknande inspektörer, då från Opus, som kontrollerat gjorda bilreparationer direkt efter att de avslutats under min tid på verkstad.
Inte de roligaste stunderna om man så säger, inga fel påtalades någon gång, men ändå.
Orsaken borde finna högre upp i näringskedjan, och kanske i den del som hanterade de försvunna kontanterna som orsakade i indragen möjlighet att betala kontant på stationerna.
Det var väl inte så att de nervösa teknikerna var anledningen till anmärkningar egentligen utan Dekra hade väl hävdat i sitt svar att de hade gjort fel på grund av att de var nervösa och det trodde inte Swedac på.
Min erfarenhet av myndigheter och revisioner är att man inte fäster så stor vikt vid vad en enskild medarbetare gör även om det såklart blir en del av bedömningen.
Mer intressant är hur man styr arbetet. Har man de ledningssystem som krävs? Gör man, och följer man upp egenrevisioner och egenkontroller som man ska? Ser man till att personalen har rätt utbildning och förutsättningar? Dokumenteras arbetet som det ska? Osv
En revisor/inspektör är vanligtvis väl medveten om att de som blir reviderade blir nervösa. Men om de blir extremt nervösa är det kanske ett tecken på att de inte riktigt vet vad de ska göra...