Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

706 inlägg • Sida 39 av 48
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ollenorell (trådstartaren)

#571 » 00:14:26, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du gillar! Jag ligger dock efter Krokodilens traktorgrävar-tråd som ju är 150 sidor... :grin:

Köpte lite arbetsbelysning också. Det är ju en djungel det där, alla ljuger väl som siffror mer eller mindre, åtminstone de billiga kinesiska.
Har tre olika modeller av den klassiska 4x4 led 48W.
Testade med gräsklipparbatteri nyss, de är ganska jämförbara, men reflektorn skiljer mellan dem.
En modell har bred ljusbild, lite som ledramper troligtvis har på bilar.
Tänkte svetsa någon ställning till det här så de sitter något skyddat från grenar.
Finns ställen på maskinen att sätta, om de nu får plats...
Annars blir det väl att sätta på taket...
Vore kul att sätta någon framme på stickan med som många grävmaskiner har...
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



ollenorell (trådstartaren)

#572 » 11:20:08, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#573 » 14:35:38, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kan inte hitta det nu, men det var någon, troligtvis på maskinisten som nyttjade det här lilla skyddade utrymmet till extraljus. Dock får man bara under mindre lampor med mindre effekt. Om nu inte de där märkeslampfabrikaten har högeffektslampor som ändå är små. Osram Oledone 60W har jag tittat på...
Bild
Men så tänkte jag att jag bygger en båge i vinkeljärn eller profilstål och hänger lamporna under den.
Då får man skydd och upphängning i ett, samt bra åtkomst att skruva.
Enda nackdelen är väl att det bygger 5-10cm höjd.
Vet inte om det orsakar problem med fri höjd vid tex lastbilstransport med lastväxlarflak på allmän väg.
Om man bygger så den kan enkelt skruvas ner med vanlig M8-bultar borde det vara lugnt.
Man vill ju dessutom belysa högt uppifrån för mindre lustiga skuggor i marken.
Lastbilar sätter väl också lapor relativt högt av en anledning...
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Claes Folkesson

#574 » 16:07:38, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör lastväxlare och "min" bil Volvo fh 2016 är 125 cm hög vid rullarna plus flaket 25 cm. så 150 cm hög. dvs 3 m hög kan maskinen man ska köra vara om man inte sänker bilen.(7-8 cm gör det.) sställer man flaket bak på långvagnen blir flaket lite lägre.(135-140 cm kanske, har inte mätt så noga.)

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

88ecr

#575 » 17:30:04, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang lampor, tänker ni nu göra så massa mörka jobb att de behövs, dessa nya led, så är nog så mycket kraftigare än varlseljusen från förr. Där i fickorna mindre. och nånstan lägre på sidan till än bygga bågar, detta nu bara mitt tycke.

https://www.ikh.fi/sv/maskin-och-trakto ... sbelysning
Gick för bi denne butiks hylla med lampor, där var massor, kanske här hittar nåt?

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

ollenorell (trådstartaren)

#576 » 22:58:15, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Kör lastväxlare och "min" bil Volvo fh 2016 är 125 cm hög vid rullarna plus flaket 25 cm. så 150 cm hög. dvs 3 m hög kan maskinen man ska köra vara om man inte sänker bilen.(7-8 cm gör det.) sställer man flaket bak på långvagnen blir flaket lite lägre.(135-140 cm kanske, har inte mätt så noga.)

Tack för detta, jag har mätt höjd på maskinen, men hittar det inte nu, det är så retligt!
Gjorde samma uträkning som du såklart: Fri höjd 4,5m minus vad jag trodde var höjd vid ett lastväxlarflaks ovansida...
Har för mig maskinen var 2,70-2,80 någonting, och att det alltså var en marginal på enskilda decimeter, men jag är som sagt väldigt osäker nu.
Också roligt att uppgiften om maskinens höjd saknas i instruktionsboken, men alla andra mått på grävarmen och vad det har för räckvidd och grävdjup finns :grin:

Det är ju 18,4-30-däck på maskinen, och man skulle nog kunna sänka maskinen genom att släppa lite luft, men det slipper man nog helst om det går ändå...

88ecr: Ja, jag håller med dig, Led-belysning är ju ofta många gånger starkare än original.
Tänkte i så fall bygga så man kan återställa till original enkelt...
Det är ju att jag får gräva på ledig tid, vilket blir kvällar och helger mest, och det kommer väl ofta vara mörkt september till april typ...


Fräste ner svetsen till en kullänk på ena grävspaken nyss.
Fick sedan ur den, men jag trodde ju det var gängat, men det var det inte!
På skissen från Hymas reservdelskatalog ser det gängat ut, jag vet inte...
Har aldrig sett kullänkar utan gänga för svetsmontage, men det kanske fanns...
Det kan ju vara en tidigare reparation jag är och skruvar i...
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#577 » 20:10:56, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick att få isär kullänkarna med mycket prinsolja (WD40) och ryckande.
Blir väl att fräsa bort den här med som den förra...

Man kan väl inte köpa ny kulled, dela den och smacka på befintliga kulan som ju är svetsad?
Antar att typ halva slitaget/glappet är i kulan, resten i skålen?

Om inte kulan var mycket hårdare och skålen ansågs som slitdel?
Man svetsar ju inte fast något som måste bytas på intervall?
Eller jo, om man inte bryr sig långsiktigt kanske...

Ja, det är väl bara att skrota på, man blir bara lite tveksam när man förstör något, även om det är för att laga det :grin:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

magloman

#578 » 21:12:18, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte såna där på wiberger. Köpte rostfria så dom inte kan rosta ihop iaf. En av mina var helt stum.

https://www.wiberger.se/kategori/vinkel ... ffellankar
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ollenorell (trådstartaren)

#579 » 22:35:21, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! De hade den ogängade sorten som sitter på min maskin.
Den är för att nitas tydligen!
Fast fabriken svetsade istället då det ju är blindhål och inte går att nita därför...

Tappen och hålet är 10mm och det är M10 på stången med så det är logiskt.

Då finns ju samma komponent att köpa om jag bestämmer mig för det.
Lundbergs/Hymas måste ju valt svets för att de var rädda att länken skulle skruva upp sig?
Kan inte se någon annan anledning...
Är ju i övrigt bara service-ovänligt av plats-svetsa förslitningsdelar...
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#580 » 23:02:11, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu håller väl jag på att renovera befintligt länkage (tror jag) men det var den här lösningen Stridis tipsade om tidigare i tråden.
Nu hittade jag en öststatare på Youtube som byggt med knutkors/kardan efter den principen.
Enda nackdelen är att stängerna som går ner till ventilpaketet inte är perfekt i rad, vilket gör att de måste pressa på ventilsliden något i sidled om man har ett vanligt rakt ventilbord.
Han har ju någon annan lösning...
Detta geometriska fel blir ju mindre ju längre stängerna är, men kan inte borträknas...
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#581 » 11:17:17, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har borrat i fettnipplar nu på grävspakarna. Det är två lagerbrons-korgar, en från varje sida med ett gap i mitten där jag gick igenom precis i kanten med ett 2.5mm borr.
Jag tror att det här kommer bli tillgängligt för fettsprutan när jag sätter ihop allt sedan, annars kommer man ju aldrig smörja, det är ju så det funkar...
Är bara ett plåtlock över grävspakarna som jag tror är bultat. Det får man väl göra lätt avtagbart kanske...
Sedan är kanske inte centralsmörjningsfett exakt rätt för lagerbrons, men det går ju åtminstone inte torrt, det är viktigast för mig!
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#582 » 14:55:06, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nöjd med fram/bak-rörelserna nu, även för stödbenen.
De är glidlagrade och går nu att smörja lättillåtkomligt.
Glapp kan fixas genom nya glidlager som kostar 10-20-30kr st max.

Sidrörelsernas konstruktion tycker jag dock sämre om. Det är ju en riktig bonnalösning jag aldrig sett förut.
De använder utsidan av en insex-skalle som lagring mot ett glidlager.
Eftersom huset det sitter i är 6,5mm tjockt blir lager-ringen rätt tunn.
Sedan kan man bara kladda på fett utanpå om man inte tar isär alltihop.
Det är ju lagerbanan som skall smörjas...

Insex-skruven måste ju bytas, billigt i och för sig, men skallens ytterdia för M10 kanske inte är ett så standardiserat mått.
Dessutom finns ju de som är räfflade, inte släta...

Det är ju fortfarande vinter, inte grävsäsong än på ett tag...
Är lite sugen att byta ut själva den där holken, alternativt svarva och sätta i en stålhylsa som tar en typ 3ggr bredare glidbussning. Lika bred som för fram/back-rörelsen, som ju klarat sig mycket bättre...
Om man bygger en sådan "breddning" av leden kan ju plats göras för en liten M6 smörjnippel även där.
Dock får man smörja underifrån, men det finns det nog plats för ändå, även om det hade varit snyggast att ha alla på ovansidan synligt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#583 » 20:08:40, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här skulle nog vara görbart om det inte krockar med det som sitter i "holken"... Därav fasningen...
Här skulle man få i en 14x16x15-bussning som det sitter på övriga spakar. 14mm inner, 16 ytter och 15mm bred.

Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#584 » 21:56:59, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har räknat lite på geometrin i grävspakarna.
Ville veta avståndet mellan centrum på spakmekanismens ledning, till centrum på kullänken för båda funktionerna.
Samt kolla om det är samma på båda funktionerna, vilket det borde vara, men bäst att kolla.
Är det olika blir det ju olika häv-verkan, olika motsånd i olika riktningar med spaken, vilket väl inte är önskat direkt...

Avståndet från kulans centrum till kragen vid infästningen är 16mm för kullänken.

Holkens bredd är 52mm, alltså 26mm från mittpunkten där den är lagrad till yttersidan.
26mm+16mm=42mm

Andra funktionen är också 26mm+16mm=42mm.

Så det är symmetriskt.

För att få det original bör jag alltså sätta nya länkarna med 42mm från det roterande centrumet på båda funktionerna.
Och det ser ut att gå.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#585 » 12:57:26, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det läcker ju kylarvätska vid termostathuset.
Skrev om det tidigare.
Lantmännen trodde att de kunde få fram ett nytt hus, men det hade precis utgått.
Provade att bygga upp den bortrostade kragen och rost-diket i anliggningsytan för slangen med mässingslod.
Fick några inklusioner av slagg tyvärr, men med lite tur tätar det nu tillsvidare. Är lite sugen att bygga nytt hus i rostfritt någon dag... Men det här är ju en typisk gjut-del egentligen...

Mässingslodet var inte det bästa heller, något gammalt flussbelagt, lite grönaktigt, säkert lite oxiderat...
Borde haft lod med separat fluss...
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se