Hade precis samma fenomen på min MF50. Blev trött på det och bestämde mig för att fixa det.
Mitt problem var att pakningarna i svängmotorn var gamla och slitna. Efter en der letande fick jag ett pris: ca 4000+moms för dessa rektangulära packningarna. Tackade nej till erbjudandet och tillverkade egna packningar. Efter detta fungerar svängcylinder mycket bra. Inga självsvängningar...
Köpte en 6-mm gummiduk på biltema (atr. 60244), en knivsats på Jula (art. 128942). Hemma hade jag fint sandpapper. Lånade en lödkolv av grannen... Sugpumpen från biltema (art. 36190), ett måste!
Tvätta svängmotorn med högtryck. Låt torka (endast om du orkar och inte vill bli blöt) Plocka isär din svängmotor. Det är inte svårt, det är roligt! När du har lossat samtltliga toppbultar så skall du inte starta maskinen och försöka svänga med grävaggregatet. Jag har gjort det för att få loss toppen men nu kan jag rekommendera en bättre metod.
Tre av hålen är har
gänga även i toppen. leta fram tre stycken stålpinnar i lämplig längd (ca 10cm)... Bilden visar pinnarna och de tre gängade hål i toppen:
Sänk ner pinnarna i de gängade hålen, dit med originalskruvar och skruva lite på varje
skruv. Toppen kommer nu att åka sakta upp:
Jag kan även rekommendera att du pluggar igen alla hål och slangar du lossar... Tänk även på att locket vägr en del så du har bra grepp och inte tappar det på foppatofflan... Behöver jag skriva att den år såpass planad att man kan skära sig?
När locket är borta använder du sugpumpen och tömmer cylindern på
olja. När du har fått bort all olja så kan du lyfta upp mittdelen (finns säkert ett fint namn för den (nr. 20 i sprängskissen)). Den är ännu tyngre och oljig så se till att skydda den andra foppatofflan som är vid detta nu helt oljig pga all oljespill eftersom du snålade in på sugpumpen... När du har fått upp nr 20 ser din cylinder ut såhär:
(jag har inget svar på varför jag har skruvdragaren i bakgrunden...)
Hu kommer det värsta... Nr 4 skall bort. Nr 4 enligt sprängskissen är alltså den där prylen som är kvar i cylindern. På sidan av svängcylindern sitter ett gäng bultar. De sex stora håller i Nr 4. De övriga åtta bultar i mitten ser till att styrpinnar inte åker ut.
När Nr 4 är ute så har du fått isär allting! Då ser din cylinder ut som följande bild. Antalt kvarsittande styrpinnar kan dock variera.
Här är en bild på det jag kallar Nr 20 och Nr 4 samt packningarna som hör till.
På bilden finns såväl nya som gamla packningar, därför är de så många...
De rektangulära packningar är orsaken till att armen självsvänger, det var det i mitt fall. Dessa packningar drar du enkelt ut utan att plocka isär någonting mer. Packningarna på mina nästa bilder är originalpackningen och den egentillverkade en:
När du sedan meckar ihop det hela byt ut de x-ring packningra som tätar Nr 20 i över- och underkant. Det finns en tråd om det här på forumet. Kan förvarna dig om att x-ring packningen du hittar för att köpa är inte 100% lika den som sitter original. Men den funkar, i alla fall för mig...
Innan du sätter tillbaka locket fyll cylindern med olja. Se till att olja in alla andra detaljer, det kommer att underlätta ihopmonteringen. Och se även till att tömma alla bulthål på vatten och olja så kommer ihopmonteringen att gå som en dans!
Lycka till!