Man brukar ha anledning att vara misstänksam mot strömtjuvar. Men om det är rätt sorts strömtjuv för aktuell kabelarea (samma färgkodning som på kabelskor -
röd för 0,75-1,5 mm² , blå för 1,5-2,5 mm² ,
gul för 4-6 mm²), om det är måttliga strömmar och de sitter i torr och ren miljö (t ex under instrumentbrädan i en personbil) så kan de fungera ganska bra. Men man ska aldrig använda strömtjuvar t ex i ett motorrum, i något fuktigt skrymsle innanför en
baklykta eller utomhus.
Sämre sortens strömtjuvar där det bara är ett enkelt bleck som skjuts ner, så det blir en enda kontaktpunkt på vardera kabeln, bör man undvika. Bättre sorter har ett U-format bleck så det blir dubbla kontaktställen per kabel.
Det är också viktigt att både den genomgående kabeln och avgreningskabeln har samma area, om de ska fungera bra.