Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startsvårigheter Volvo BM 500

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#1 » 14:23:35, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kloga människor,

Följande har hänt och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

Efter en smidig runda på gården med traktorn för att skotta snön, parkerade jag den och stängde av motorn på sedvanlig sätt (med stopvajern). Detta var under dagarna med de strängaste kylan vi har haft här, med temperaturer omkring -32 C. 2 dagar efter var det dags igen men traktorn startade inte. Allt var in ordning, motorvärmen var på under några timmar innan försöket, halv full tank, batterierna fulladdade, jag använde förglödning och stopreglaget var intryckt. Men nej, icke ville damen visa tecken på liv. Motorn roterade bra, ingen start dock. Tömde nästan batterierna och försökte med hjälpstart och även bilen koppaldes på. Inget resultat.

Letade lite på interweb på möjliga orsaker. Kom egentligen fram till att antingen var dieselbränslet av "sommar" kvalitet, eller så fanns det vatten i tanken, eller en ispropp hade bildats. Uppvärmning med varmluftpistol på hela rörsystemet gav inget resultat efter försök nr 3 och 4. Därpå gav jag upp och använde våran snöslunga istället som akut åtgärd.

Jag hade ingen stor lust att ligga under traktorn i minus för helvetets kalla grader för att dränera tanken utan väntade på vårtemperaturer, som i övrigt börjar komma nu. Såg inte riktig fram emot lufta hela bränslesystemet heller för jag har ingen alls erfarenhet av detta. Tills igår då det en av "grannarna" (3Km bort) hjälpte oss med leverans av höbalar. Han upptåckte av slump när vi pratade lite om min traktor att stopvajern hade en liten skada och att stopreglaget fortfarande var på "av"... Antingen fryst fast tidigare eller så funkade vajern inte som den skulle för att kunna starta. Behövde dock ladda batterierna och använda motorvärme innan jag kunde prova, som blev för drygt en timme sedan.

Allt var väl förberedd och varmt och rätt som det var gick motorn igång. Men bara för 3 sekunder sedan lade den av igen. Flera startförsök senare och tomma batterier igen tänkte jag att det nu var dags att kontakta er.

Har ni råd eller något förslag vad det kan bero på, vad jag ska göra för att få igång den igen och hur att förebygga fenomenet (förutom byta vajern). Som sagt, jag har ingen erfarenhet av luftningen även om jag har verkstadsboken och i princip klarar allt med händerna, men också för att det finns en lastare monterat och det är väldigt svårt att nå höger sida där bränslepumpen antagligen sitter. Kan jag slippa detta är det att föredra men måste det göras då får man gilla läget och fixa det. Vad om det dock inte är avgörande och problemet kvarstår? Jag tänker helst 2 eller 3 steg framåt.

Väldigt tacksam för all hjälp ni kan erbjuda.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500



torbjorn_forsman

#2 » 16:10:58, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En klassisk orsak som har nämnts i hur många gamla trådar som helst är, att det sugs in luft i bränslesystemet genom otäta och dåliga slangar. Framför allt ska man vara mycket misstänksam mot tyg- eller stålomspunna slangar, hur fina de än ser ut utanpå omspinningen. Om en sådan slang verkar fuktig eller om det luktar diesel om handen sedan man har tagit i den, så är det bara att byta den.
En sak till som kan orsaka att luft kommer in, är om det av någon anledning blir onödigt stort undertryck före matarpumpen - t ex igensatt sugsil i tanken eller något skräp som har lagt sig på olämpligt ställe. Om något bränslefilter sitter före matarpumpen så kan det också vara misstänkt.
Bränslefilter eller glaskoppar till vattenavskiljare som är felmonterade eller har torr och dålig packning är också vanligt.

En sak som alltid brukar löna sig vid felsökning av bränsleproblem på dieselmotorer är att koppla in en manometer provisoriskt så man kan ha koll på matartrycket under startförsök.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mccormic

#3 » 19:28:14, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troliga orsaker är som du fått tips om.
Sen får du ta och lufta systemet, har du fått ett bränsle stopp så går det inte bara starta och tro att den går igång. Så hela luftnings proceduren får du nog göra inkl. Spridarna

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#4 » 18:15:49, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar. Ska fixa det så fort som möjligt, snön är kvar här för några veckor till.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

johaniskogen

#5 » 18:49:15, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt o tänka på är att 500 har ett litet förfilter i tanken, man behöver ta upp tankarmstiren för att komma åt de, men de är inte säkert att de sitter kvar.. de vanliga är att man kastar de i soporna när man väl lyckats nå de, o råder dig o göra desamma, om de finns kvar.. ett förfilter ska sitta lättillgängligt, o inte på insidan av tanken
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#6 » 09:11:01, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här var det jag också tänkte på, eller åtminstone att det var obstruerad in i tanken genom en ispropp. Det kommer väl visa sig att även det är svårt att nå. Hoppas inte hytten behöver lyftas eller så bara för att nå tanken, och att tanken kan öppnas relativt lätt. Jag har förstått att visa åtgärder (såsom byta handbromsbandet...) är otroligt bökigt att genomföra.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

krokodilen

#7 » 09:41:55, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en plåt i golvet på höger sida innanför dörren som går att skruva loss, under den sitter en ett lock med bajonettfattning i själva tanken. Vrid och lyft så kommer allt med upp.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#8 » 17:25:59, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen!
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#9 » 15:02:40, 11-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var det dags att köra alla steg med hänsyn till era rekommendationer. Tankelementet visade sig helt ny men den hade en brunaktig sugsil. Jag kastade den.

Sedan skruvade jag loss enligt instruktionsboken, den första skruven på första filtret och hade min medhjälpare vid handpumpen. Inga bubblor men inte heller någon diesel välde fram. Filtret var full med diesel och till synes fanns det ingen skräp i vätskan. Därpå lossnade jag anslutningen från matarpumpen till filtret och den droppade diesel vid manövrering av handpumphäveln, dock inte mycket (ska det vara så?).

Om så, misstänker jag filtret om inte kanske någon ledning tänker jag då. Korrigera mig gärna.

Ska beställa ny filterpaket inna jag fortsätter.

Kan det vara så att man måste pumpa som fan innan det blir någon effekt?

Anders på gården (BM 650) (Youtube) lät motorn snurra på startmotorn, då sprutade det nästan ut diesel. Är det på grund av att matarpumpen pumpar med mycket större tryck än handpumpen eller något annat. Jag vill inte använda starmotorn helst för i boken står det att insprutningspumpen kan skadas om man inte följer bokens procedur.

Har ni andra förslag?

Jag är ganska novis på det här så förlåt min okunskap och kanske olämpliga frågor.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Ludde eriksson

#10 » 15:17:36, 11-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så enkelt att matarpumpen drivs av en nock på kamaxeln o stannar motorn med den nocken mitt för matarpumpens nock så har du ingen rörelse kvar att pumpa med.
Åtgärdas genom att vrida motorn något halvvarv, o då får matarpumpen full rörelse igen.
Matarpumpen i sig kan vara en felkälla, men sprutar det duktigt ur den när du kör startmotorn så är den troligtvis inte orsak till dina problem.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

krokodilen

#11 » 15:40:23, 11-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra till allt igen och lufta på filter pump och till sist öppnar du en eller två spridare så ska du se att den hoppar igång. Vid sista steget måste du köra på starten. Se bara till att inte pumpen är snustorr så är det ingen fara att använda startmotorn hela vägen. Det finns stora säkerhetsmarginaler inbakat i en manual pga av många olika anledningar.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#12 » 16:27:02, 11-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Anders på landet" ska det stå.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#13 » 16:34:43, 11-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt nya filter nu. Kommer väl levereras under veckan, först då fortsätter jag. Antar att när man kör med starmotorn att den där nocken hamnar rätt igen, det borde ju vara samma som att köra ett varv för hand. Annars kommer jag väl attackera matarpumpen. Man kan inte känna någon stor motstånd när man kör den för hand, magkänslan säger att det var för lätt. Det är bara sååå trångt att komma åt det hela pga lastaren. Men ok. Återkommer igen gärna då jag kan dra igång igen. Tack hittills.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

mccormic

#14 » 18:09:15, 11-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter handpump på dieselpump?
Sitter handpump/matarpump separat på motorblocket
Sitter den på motorblocket brukar locket gå skruva loss, en skruv i mitten
Där brukar det samlas mycket skit,brukar sitta ett filter är som man får rengöra då & då.

Skickat från min 22101316G via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

MN

#15 » 18:20:01, 11-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vrid motorn 1 varv och prova om du får motstånd och framförallt ett flöde med matarpumpen. Om inte så åtgärda orsaken
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se