Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Transmission/hydraulik-problem John Deere 2040S

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

anders.westerberg (trådstartaren)

#1 » 16:00:07, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en John Deere 2040S från 1988 som jag haft i snart 20 år.
Plöjde tidigare idag utan problem och märkte när jag skulle förflytta mig att det plötsligt inte gick att få in den högre av de två huvudväxlarna framåt. (plöjde endast med den lägre framåtväxeln ilagd)
Lämnade plogen och rullade hem på den lägre framåtväxeln och började kolla traktorn.

Det jag upptäckte var att transmission/hydrauloljenivån var alldeles för låg (skäms för att inte kollat tillräckligt ofta) och ingen olja syntes på stickan. Fyllde på och fick nog i minst 3 liter(?), dock lite osäker då jag inte mätte. Oljan fylldes från samma dunk som använts tidigare.

Den högre framåtväxeln går hur lätt som helst att lägga i då traktorn är avstängd men så fort motorn går kan man inte lägga i den. Om man startar med ilagd växel så kan man inte få ur den förrän man stänger av motorn. Efter lite experimenterade kom jag fram till att det är möjligt att både lägga i och ur växeln om man samtidigt sänker trepunktslyften.

Det som nu också har hänt är att hydrauliken tappat all kraft, på tomgång lyfter den inte ens sin egen lastare och trepunkten är helt svag. Med lite gas höjer sig lastaren sakta. Styrningen som är hydraulisk fungerar dock samt "hög-låg snabbväxel".

Kollade transmission/hydrauloljenivån via stickan igen och den ligger nu på bra nivå, men oljan på stickan ser ut att innehålla massor med små bubblor. :uupps:

Vad kan orsaken vara och vad bör jag kolla först? Tacksam för råd! :smile2:
anders.westerberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:02, 01-09-2008
Ort: Enköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2040S, New Holland T4.75



anders.westerberg (trådstartaren)

#2 » 21:56:49, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:
Mycket talar för att det i grunden blivit två fel samtidigt. Har pratat med erfarna JD-mekar m.fl. och en möjlig förklaring är en slutkörd koppling som ett fel och läckage i lyftkolven i trepunkten som det andra.
Att växeliläggning påverkas av om trepunkten är uppe eller nere har dock inte fått någon vettig förklaring. Har dock hört om JD-traktorer som uppför sig konstigt om det börjar glappa mellan motor och växellåda då dessa tillsammans är den bärande stommen...

Tips mottages gärna, annars återkommer jag när mer info finns. Traktorn kommer hur som helst delas då startkransen sedan tidigare saknar en hel del tänder...
anders.westerberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:02, 01-09-2008
Ort: Enköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2040S, New Holland T4.75

anders.westerberg (trådstartaren)

#3 » 19:49:52, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering 2:

Det visade sig att tre av fyra bultar som håller hydraulkolven för trepunkten var av. En låg i en ficka över växellådan och två låg i oljetråget och hade därmed passerat växellådskuggarna :eek:
När trepunkten var högst uppe blev det förmodligen snedbelastning och antingen så flödade hydraulolja fritt eller så gjorde felaktiga rörelser på hydraulkolven att växlingsmekanism påverkades. Oklart vilket eller om det finns ytterligare förklaringar(?)

Renovering av kolv och nu fastsatt med fyra bultar samt kopplingsbyte gör att det nu fungerar som det ska! :grin:

8 personer gillar det här inlägget.
anders.westerberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:02, 01-09-2008
Ort: Enköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2040S, New Holland T4.75

anders.westerberg (trådstartaren)

#4 » 20:40:35, 12-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk om man fick vara glad ett tag...
Harvade idag och plötsligt var hydrauliken näst intill död igen. Körde några timmar med äldre harv som bara använder ett enkelt hydrauluttag (använder bara det ena av ett dubbelverkande uttag). Släppte ner harven genom att låta olja rinna in i traktorn och "glömde" den i detta läge under en längre tid, tycker dock inte det bör påverka(?)
Skulle lyfta harven och ändrade reglagen så olja skulle strömma till harven men inget hände. Lastaren var också död.
Kopplade bort harven och körde hem. Vid högt varvtal lyfte sig lastaren sakta men inte vid lågt. Vid lågt varvtal märktes det tydligt att den hydrauliska styrningen knappt fungerade (om jag förstår rätt så är den prioriterad före allt annat som använder hydrauliktrycket).
När traktorn stått en halvtimme fungerade lastaren och styrningen igen, kändes dock som om lastaren var långsam. Körde bara in traktorn så har inte provat vad som händer efter några timmars drift.

Är det hydraulpumpen som börjar ge upp eller vad tror ni är orsaken?
anders.westerberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:02, 01-09-2008
Ort: Enköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2040S, New Holland T4.75

Turbodiesel

#5 » 17:54:57, 14-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med motorn igång, öppna oljepåfyllningslocket och lys in, kolla om du har olja rinnandes uppifrån (lyftcylinder + ventiler) någonstans. Har du långa påfyllningsröret (svanhals + adapter mot hydraullocket) så får du skruva bort det.

Det ska endast komma olja vid sänkning. Och vara helt lugnt i övrigt i bakkroppen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se