Sida 1 av 1

MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 11:09:29, 28-03-2024
av RR88
Är fundersam över vilken olja som är mest lämpad (för transmission, hydraulik).

Combi classic verkar populär i sammanhanget, men är gl-4 klassad, viss mängd EP tillsatser, vilket avråds i MF manualen ("ej EP / hypoid").

Är det någon som har någonting negativt att säga om någon av oljorna? Eller positiva erfarenheter för den delen.

Tack på förhand.
/Rasmus

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 12:24:32, 28-03-2024
av Turbodiesel
Combi classic ska du använda, eller T1000 på Q8's språk, även T2200 (en ren hydraul/transmissionsolja GL4) går utmärkt.

T520 är en motorolja, vilken motorn trivs utmärkt med. Undvik gärna kombiolja i motorn, även om tillverkaren av både oljan & motorn rekommenderar det..


Det är GL5 (med svavelhaltiga tillsatser) som MF avråder ifrån, mellan raderna.

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 22:58:28, 28-03-2024
av MF35
Turbodiesel skrev:Combi classic ska du använda, eller T1000 på Q8's språk, även T2200 (en ren hydraul/transmissionsolja GL4) går utmärkt.

T520 är en motorolja, vilken motorn trivs utmärkt med. Undvik gärna kombiolja i motorn, även om tillverkaren av både oljan & motorn rekommenderar det..


Det är GL5 (med svavelhaltiga tillsatser) som MF avråder ifrån, mellan raderna.

jag brukar köra kombiolja i motorn vad är riskerna med det?

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 00:28:18, 29-03-2024
av Turbodiesel
Det finns två typer (i detta avseende) av kombiolja, sotbärande, och inte sotbärande. Den ena beter sig som motorolja, och den andra förvandlar motorn till en droppstensgrotta, men oljan i sig själv blir aldrig smutsig.

Dagens kombioljor är givetvis bättre, däremot biltema hade någon hemsk modell i modern tid.
Kombiolja finns i handeln för att folk köper det, inte för att det är bästa valet för alla smörjställen!

Det är precis samma folk som fjantar med Castrol diamond deluxe one million till svenssonkärran, som fyller traktorns alla hål med kombiolja. Och det är klart bättre än att köra utan.

Frågan gällde något annat egentligen, och T520 är absolut ingen GL4 transmissionsolja, likt kombi (STOU)

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 07:48:34, 29-03-2024
av RR88
Tack för svar.

T520 10w-30 marknadsförs av många återförsäljare som "även lämplig i vissa transmissioner och converter samt i hydraulsystem". Q8 själva beskriver den däremot som en motorolja på sin sida.

En mf35 kräver heller inte gl4, kravet är bara gl1, alternativt motorolja. Men jag ville gärna ha en olja som även är lämplig för extern hydraulik, inte skummar för mycket.

Det blev Agrol combi classic.

Mvh

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 09:20:36, 29-03-2024
av magloman
Har du separat system för hydrauliken så kör vanlig hydraulolja.

I annat fall funkar kombi classic bra. Har du ordning på grejerna bör den inte orsaka några problem. Har kört den i alla år på min zetor med bla timmerkran utan problem.

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 13:58:46, 29-03-2024
av Turbodiesel
Maglo:

Det är bättre med en olja som 99% av övriga traktorer använder (T2200 T1000, Hybran, Kombi eller annan våtbromsolja)

Vissa convertertväxellådor använder motorolja, det är riktigt, men inte ihop med slutväxlar.

Men oljetrådar får alltid eget liv, verkar det som.

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 22:53:05, 31-03-2024
av MF35
Turbodiesel skrev:Det finns två typer (i detta avseende) av kombiolja, sotbärande, och inte sotbärande. Den ena beter sig som motorolja, och den andra förvandlar motorn till en droppstensgrotta, men oljan i sig själv blir aldrig smutsig.

Dagens kombioljor är givetvis bättre, däremot biltema hade någon hemsk modell i modern tid.
Kombiolja finns i handeln för att folk köper det, inte för att det är bästa valet för alla smörjställen!

Det är precis samma folk som fjantar med Castrol diamond deluxe one million till svenssonkärran, som fyller traktorns alla hål med kombiolja. Och det är klart bättre än att köra utan.

Frågan gällde något annat egentligen, och T520 är absolut ingen GL4 transmissionsolja, likt kombi (STOU)

Är Agrol combi classic sotbärande? Är den jag även brukar köra i motorn

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 23:47:45, 31-03-2024
av Turbodiesel
Kolla oljestickan.

Är oljan lite transparent gråaktig är den inte det.

Är den mer eller mindre kolsvart, så gör den sitt jobb.

Re: MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

InläggPostat: 00:18:29, 01-04-2024
av torbjorn_forsman
Om det står några motoroljerelaterade API-klassningar (S med en bokstav efter anger klassning för bensinmotorer, C med en bokstav efter anger klassning för dieselmotorer, t ex skulle det kunna stå SG-CE eller något sånt) bland den finstilta texten på dunkarna eller i databladet för oljan, så är den sotbärande.