torbjorn_forsman skrev:AGM-batterier kräver ju lite högre laddspänning än andra blybatterier. Överhuvudtaget bör man ha klart för sig att helt slutna batterier är mer känsliga för överladdning än "gammaldags" småbatterier som man kan fylla på vatten i.
Vet inte om jag blivit lurad?
Köpte ett AGM-batteri går att efterfylla (om man vill). Det är bara gummit "ploppar" som tätar hålen.
Tejpen som syns på batteriet
Batteri LP AGM 21Ah dras bort.
Syran följde med i anpassad volym i flaskor.
Dessa vänds "upp och ned" - Sedan trycker man till på batteriet och det skapas ett hål i flasköppningen samt syran överförs till batteriet. (helt "spillfritt")
(Batteriet kommer oladdat - och bör laddas något dygn innan användning)
Köpte även ett vanligt blybatteri (men något större)
torbjorn_forsman skrev:En vanlig lösning för att spänna fast ett
batteri i den där storleksordningen är att använda en skidrem eller liknande. Man kan också tänka sig ett vinkeljärn och ett par gängade stänger med
mutter i änden.
Lösningen med skidrem är enkel, men brukar aldrig hålla i längden. (vet inte varför)
Jag tror mer på lösningen med vinkeljärn osv. Men det är ganska många "moment" innan den är konstruerad. En färdig lösning är förmodligen rostskyddsbehandlad, kanske har vibrationsdämpande gummi under batteriet osv. Men hittar inga färdiga förslag. Funderade även på "skroten" (men det är nog länge sedan bilbatterierna hade
ram och gängade stänger). Ett stort hot mot blybatterier är just skakningar.
torbjorn_forsman skrev:... ett sätt att få ut mer
ström ur en given laddspole är att helvågslikrikta så du utnyttjar båda halvperioderna hos växelströmmen från spolen. Det förutsätter förstås att det går att frilägga andra änden av laddspolen från
jord, alternativt någon annan lite mer udda lösning (t ex att du kan låta likströmssidan gå helt isolerad från jord eller lägga upp den som ett mittpunktsjordat 24 V-system, eller möjligen att lägga en transformator mellan laddspole och likriktarbrygga). Man skulle också kunna ta ut mer ström genom att göra en s k active PFC-krets så att likriktaren drar sinusformad ström ur spolen istället för att, som en enkel likriktare med konstant likspänning på andra sidan, bara dra ström då växelspänningen är nära toppvärdet.
Du får gärna skicka med en skiss. Varför skulle inte laddspolen kunna leverera växelspänning som den är nu?
Är inte en bilgenerator kopplad på samma sätt?
Jag köpte en passande startenhet till motorn.
Förmodligen är det en vanlig diod under krympslangen?
(Försökte tolka texten - men var inte lätt - ONGYING E487049 9J DY-HFT 125C 500V VW-1 109 )
Innehållet i startenheten är ganska enkel
Bakom plåthållaren finns nyckelbrytaren. Kanske finns "effekt brytaren" (i schemat nedan) inne i nyckelhuset? (Jag ser den inte)
En bild på anslutningskablarna
Färgerna verkar nästan stämma med kopplingsschemat (samma schema som tidigare)
Det finns inte heller någon spänningsreglering.
Funderar var LED-belysningen bäst kopplas in.
torbjorn_forsman skrev:Om det går bra att svetsa på tanken beror framför allt på vad det är för material i den. Skulle gissa att det är vanlig obehandlad järnplåt och då är det ju inget större problem, även om
hårdlödning säkert blir ännu enklare och bättre.
Jag tror det blir onödigt dyrt och besvärligt att jaga fram en ny hals med
fäste för tanklock, skär hellre loss en från någon befintlig gammal plåttank (kina-EU-moppe, utombordare etc). Vidta lämpliga åtgärder mot ev
bränsleångor i tanken innan du börjar elda på den.
Tror också att hårdlödning är bättre / enklare.
Men enklast hade varit skruvfattning och gummitätning.
Största problemet är att se när tanken är full. Tanken
saknar nivåmätare.
Idag fyller jag från en 20L jeepdunk till en dunk på 5L för att sedan tömma hela dunken i tanken. (Har inte lyckats så bra - vill gärna spilla lite här och där...)
Funderar nu om en hävert / pump som skulle fungera bättre direkt från Jeepdunken... (Jag har en
slang som passar jeepdunken - Men den är klumpig - samt fyller hela tankhålet. = omöjligt att höra / se)