När vi höll på med bromsarna kom en gammal hyvelförare och tittade, "Det är bara att skära bort skiten och dit med nytt, så har vi alltid fått göra" sa han... Men vi fortsatte köra som den var, hade ju schaktbladet..
Jag har kört hyvel vad jag ska med enbart bladet som broms, det tar lång tid att sänka bladet så det börjar bromsa, det blir spår av dubben i nylagd asfalt och de går inte att köra sista draget i en nerförsbacke och det är alldeles för spännande att få motorstopp i samma backe
Hade frontbladet lite ovan mark men körde med förstånd och rätta växlar, hade aldrig ett enda tillbud med den. Det är ju 40 år sen så det kan skyllas på ungdomligt oförstånd...
texas5020 skrev: Det är ju 40 år sen så det kan skyllas på ungdomligt oförstånd...
Jo det är nog så! Körde både 116 och 310 ibland utan bromsar i dagar, och det tyckte man inte var något märkvärdigt! Det var liksom inte någon vital funktion som fallerade, som man såg på det då så funkade ju maskinen! Men i dag när man lastade och provkörde 115 så kändes det som om det var ett avgörande problem med maskinen. Man blir nog tydligen både klokare med åren och får andra referenspunkter!
För att vara jäklig fick han premiärhyvla för sin del utan strängspridare! Inget fusk att sladda till det med strängspridaren här inte! Så fick jag börja köra hyvel, och han ska inte komma lindrigare undan!