Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bernina 530-2 vägrar zickzacka

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

meri karanas (trådstartaren)

#1 » 19:27:03, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister, hoppas någon kan hjälpa mig!

Jag har en Bernina Record 530-2. Den är väldans bra, utom att den vägrar zickzack. Man kan vrida på stygnbreddsratten - siffrorna som visas över vredet följer med och nålen flyttas något i sidled, men det blir fortfarande raksöm.

Vredet ovanpå stygnbreddsratten, som ska ställa nålens läge i sidled, sitter helt fast.

Ett möjligen relaterat problem är att spaken som ställer om till mönstersöm inte heller vill flytta sig från läget raksöm/zickzack till de olika mönstersömslägena - man kan dra den åt höger (för att komma ur hacket för raksöm/zickzack) men inte flytta den bakåt till andra lägen. Mönstersöm klarar jag mig utan, men zickzack vore ju attans praktiskt att ha!

Maskinens historia: Min mormor köpte den 1961 och sydde massor på den; jag har haft den sedan någon gång på 80-talet och använde den mycket; fick byta rem någon gång men annars inga problem (utom en del plastdelar som slets ut mot metallgängor...). Senare har den inte använts så mycket men nu har jag tagit fram den igen, rengjort efter förmåga och smort alla ställen man ska, kört den en del och efter en tid smort den igen. Den går i princip fint nu, utom det där med zickzack alltså.

Med hoppfulla hälsningar...
meri karanas
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:26, 05-10-2023
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#2 » 19:34:53, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väldigt vanligt att äldre symaskiner drabbas av att den gamla oljan torkar in och praktiskt taget limmar fast saker, särskilt på maskiner som inte används på längre tid eller funktioner som aldrig används på en maskin även om maskinen används på andra sätt. Standardtipset är att värma med t.ex. en hårtork (bra värme utan att vara varmt nog för att skada grejer) så den intorkade oljan mjukas upp och grejerna går röra igen, i kombination med ny olja på de kärvande platserna (som inte nödvändigtvis är platser man brukar olja i vanliga fall).
Ett annat problem är när plastdelar ger upp, vissa maskiner har mycket såna problem, andra har det inte. Ibland finns nya ersättningsdelar att få tag i, ibland inte.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 19:45:31, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone när sånt händer på fettsmorda ställen på Husqvarnamaskiner från 60-70-talet, så är min erfarenhet att man måste plocka isär den hopbeckade mekanismen så snart man har fått isär den och tvätta bort alla rester av gammalt fett innan man smörjer på nytt. Om man bara smörjer på med olja och får det hela att fungera, så verkar det som om det gamla beckade fettet "smittar" oljan så att mekanismen fastnar igen inom en månad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se