processengine skrev:Ingen aning hur aktuell såg är konstruerad, men på min Stihl MS200 så går det en smäcker gummislang mellan vevhus och förgasare. Det är där pumppulsen kommer. Denna slang veckade sig när man kapade horisontellt (fällning) och sågen stannade. Om man kapade vertikalt (aptering) gick den hur bra som helst. Bytte slangen, och dessutom en av gummiupphängningarna och då var problemet löst.
dc_lindberg skrev:...så brukar inte tjyvluft fungera... men fel på tändspolens lindningar brukar göra det...
Felet du nu beskriver är effekten av värme på koppartråd; när den värms kortas den.
Tillverkningsfel på BMW /7 kring 1980; rotorn var för hårt lindad. Tråden gick av. Hade kontakt när motorn var kall. När motorn kom upp mot arbetstemp så slutade koppartråden i rotorn att ha kontakt => laddningen upphörde.
Motsvarande fel är inte okänt på B&S både brytarspetar och elektronisk tändning; dock vanligare på de med brytarspetsar. Kall motor - startar. Varm motor - dör.
Tjyvluft leder oftast till svårstartad kall. Lättstartad varm. Övervarvar. Går inte att ställa tomgång. Äter tändstift.
processengine skrev:Har aldrig hållit i en 210 så jag vet inte hur det är ordnat med impuls på den? Om det inte går en slang kanske det är som på faderns gamla HVA 133 som jag ärvde? Där kom impulsen via ett litet hål i flänsen där förgasaren satt monterad. Men det bör ju synas om du haft loss förgasaren, den och packningen har i så fall ett motsvarande hål. Däremot så spökade just 133:an på liknande sätt som din, dvs att sågen startade och gick bra tills den blev varm, sen började den mota och/eller misstända. Mekanikerna gissade på tändspolen, men denna var utgången sen många år så jag sålde sågen som objekt. Kan därför inte säga att detta var orsaken. Min MS200 strulade varm som kall när man körde horisontellt, men gick perfekt när man körde vertikalt vilket var så skumt tills jag fattade galoppen.
Om du redan bytt spole så är väl den felkällan utesluten. Har 201 nån form av "intelligens", alltså nån elektronik som kan spöka eller är de old school? Dåliga vevaxeltätningar kan också göra att det börjar gå dåligt. Det var det första fixet som prövades på 133an utan att det blev bättre.
kimmen skrev:Och när allt ar bytt, byt då den lilla veckade j-a, sa-s bränsleslangen som kommer från bränsletanken, den spricker i vecken, syns inte men det kommer in luft och motorn går dåligt och man börjar skruva på förgasaren, eller byter den
Slangen är bökig att byta, men det går om man bänder lite extra, den andra slangen från tanken är luftning, slangen är delad utanför tanken
Spolen, ja den går också sönder, för övrigt så verkar det övriga hålla i alla fall på mina Stihl sågar
Återgå till Handhållna maskiner
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst