magloman skrev:Elmotor eller ventilpaket då?
Har du gogglat på modellen?
Vad är det för tillverkare eller model?
Eller bilder så kanske nån känner igen sorten.
Härnö verken GEC 960
magloman skrev:Elmotor eller ventilpaket då?
Har du gogglat på modellen?
Vad är det för tillverkare eller model?
Eller bilder så kanske nån känner igen sorten.
torbjorn_forsman skrev:Det borde ju finnas en typskylt med lite mer uppgifter någonstans. Och om det inte står något på själva skyliften, står det väl i manualen till den?
Förutom att kolla på ventilblock och motor, så kan du också kolla om det står något om spänning på kontaktorer, reläer, ev elektronik för motorstyrningen mm.
Ivar Risslén skrev:Först en skylift sedan en truck och inga bilder på objektet. Vad är det ? Här är en ledtråd till en trucktillverkare i Härnösand. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hern%C3%B ... 6_Varfs_AB
magloman skrev:Min är på 48v
Vet inte exakt hur länge det går att köra men säg att original är 600ah och mina 60. En eltruck är säkert gjord för att kunna gå 8-10h. Så min kanske kan gå 1h då?
Laddar den iaf några gånger per år. Kanske 5?
Antingen laddar jag ett batteri i taget eller så tar jag två. Beror på vilken laddare jag hittar.
Köpte en kina originalladdare för 48v men den hade jag sönder av klumpighet. Ska köpa en ny nångång tänkte jag.
/tillägg: ser i min egen tråd att org batterierna är på 360ah
Så 60-70 ger ju 1/5 körtid då kanske
magloman @ BT RT1350 skjutstativtruck "Liv & Leverne"
torbjorn_forsman skrev:Hur sker hastighetsregleringen av motorn? Är det någon form av elektronisk motorstyrning eller bara on/off-reglering (ev i flera steg genom uttag på batteriet, seriemotstånd eller liknande)?
I synnerhet om det är elektronisk motorstyrning, så är det inte säkert att batterispänningen ska vara lika med spänningen som står på motorns typskylt.
torbjorn_forsman skrev:Förmodligen ska egentligen s k traktionsbatterier användas (samma sort som man hittar i små elfordon typ Permobiler, golfbilar mm). Men de kostar runt 5 gånger så mycket som vanliga bilbatterier med samma kapacitet, så om man ändå inte tänker använda skyliften särskilt många timmar per år är det troligt att bilbatterierna blir en bättre affär i längden ändå.
Om det är flera seriekopplade 6 eller 12 V-batterier, så var noga med att alla batterier i samma kedja är så lika som möjligt till kapacitet. Köp en vanlig batterityp från en nasare med stor omsättning, så du inte riskerar att få batterier som har stått i lager länge. Kolla att alla batterier du köper har samma datumkod (alltså kommer från samma tillverkningsparti).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster