Börjar tröttna på oljefat till kobelco med tankningspump eller dunkar och tratt till Lännen... Med nyare skåpbil införskaffad så kanske man skulle fixa detta permanent för många år av användning framöver. Nu finns det ju tankar för ändamålet hur många som helst i butikerna... Men då jag har ju som vanligt lite krav... Inte så många men skulle åtminstone vilja ha med slangvinda så man inte behöver vingla ihop slangen varenda gång, lättare att hålla den ren också kanske då ingen överflödig slang ligger i gyttjan... Tycker också det är mycket luft i konstruktionen av dessa kurviga plastmojjar... Blir mycket mindre golfbollar som ryms i skåpet då... Finns det flera specialfinesser som kan vara värt att bygga in i skapelsen? Så frågan är, blir det hemmabygge återigen..?
Och nu bortser vi från diverse myndighetskrav på tankar. Har aldrig i mitt liv blivit stannad och granskad över mina bränsletransporter så det problemet tar vi den dan det sker...
Efterlyser alltså allt värt att veta kring ämnet. Kanske finns något färdigt, smart hemmabygge nånstans på nätet? Har lite svårt att söka själv då man får så mycket andra träffar på samma sökord... Nå har inte testat några andra språk än svenska/finska ännu...
Så här går min teori hittills, skissen är snodd, min bil har skjutdörrar på båda sidor. Brunt är skåpets golv och mellanvägg mot kupén:
- Ett grönt ramverk hängt från taket och bultat nånstans i mellanväggen så att tanken(blå) höjs upp så att man fortsättningsvis kan köra skivor och annat långt material under ramverket.
- Tanken är förskjuten en aning bakåt från mellanväggen så att man på samma gröna hylla kan förvara typ verktygsback(lila) eller annat som ska vara lättåtkomligt. Lite mera vikt på bakändan av bilen på samma gång(även om det knappast är nödvändigt). Och givetvis ett miniräcke ovanpå tanken för småprylar. Maxhöjden för tankarrangemanget blir sikten genom backspegeln ut genom bakdörrarna som bestämmer. Onödigt att höja tyngdpunkten för högt.
- Slangvindan är vänd tvärs över så att man hyffsat smidigt kan ta ut tankningspistolen både åt höger och vänster sida av bilen.
- Pump och filter, mätare integreras inne i den blå fyrkanten så kompakt som (nästan)möjligt. Cirka 300-400 liter blir säkert bra.
- Tanken är betydligt smalare än bredden i skåpet så att man kan ha saker på sidan om tanken också. Förstås.
Finns det exempel, bilder på denna typ av tankupphängning från förut? Nackdelen med lite högre tyngdpunkt ser jag som marginell iom att tanken inte går ut till sidorna på bilen, samt att det inte är så ofta som jag faktiskt kör bränsle trots allt. Sett över året. Och med 4wd så är bilen i sig själv lite tyngre också.