Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Jula borr/fräs modifierings projekt!

127 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

busse

#121 » 19:11:06, 19-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl fylla i med att digitalskalor är inköpta sen en tid sen och ligger och väntar på att bli monterade, planerna på att bygga finmatning är kvar men det gäller bara att få tid med allt,. Just nu är det hojarna som har prio så dom ska vara klara inför sommaren.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



busse

#122 » 19:05:17, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har som många projekt på gång men nu tog jag tag med fräsen, beställde för ett tag sen hjulen till en snäckväxel på eBay så nu har jag börjar med Z-matningen.

Svarvade tog bort original djupstop och svarvade till hjulet men det tog ett bra tag att få centerat det med fyrbackschucken i svarven, det svarvade kugghjulet har limmats med cylindrisk låsning, skulleninre detta sitta går det att skruva fast det med försänkt skrivar från baksidan men det är jobbigt att borra utan borrmaskin plus att man behöver en förlängare till borren.

Idag har jag svarat och fräst fram, bussningar bronslager och lagerbockar till skruven så nu är allt klart att sen monteras på en 5 mm tjock basplatta som sen ska skruvas i maskinen. Tanken är att frikopplingen får bli så att skruven lyfts från snäckhjulet vid borrning. Kommer att göra en så att basplattan fästs I bakkant med en skruv som får bli leden och sen i framkant kommer ett låshandtag eller en till styrskruv som går i ett avlångt spår i basplattan.

En hel del jobb kvar förhoppningsvis är det värsta gjort nu.
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

PeterR

#123 » 21:01:26, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liknade som på Arboga U2508?
Man trycker in spakens spindel så får finmatningens ratt ingrepp.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

busse

#124 » 04:56:37, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp blir ganska likt, men jag kommer att lyfta ratten till finmatningen vid urkoppling. Har haft mina idéer om olika in och urkopplingar av Z-matningen Men jag tror att leda mekanismen med skruven så den lyfts från snäckhjulet är enklast att göra med de enkla medel jag har att tillgå.

Möjligen gör jag in och urkoppingen med att ha en inställningsbult https://www.maskindelen.se/product/inst ... -lasbar-a6 som låser i de två lägena istället för att ha ett låsvred med klämförband och då får skruven till klämförbandet istället bli en styrning för att ta bort glapp. Nu spelar det nog ingen praktisk roll om man låser ratten till Z-matningen med att dra den i rätt läge och dra åt ett låsvred eller med att dra ut en knopp och föra den till rätt läge men det senare känns mer seriöst :wink:
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse

#125 » 21:01:11, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättningen, har gjort en basplatta till mekanismen och provisoriskt fäst den i maskinen. Var hel del passet med att gå till plattan och dessutom fick jag göra en av 3 mm plattjärn för att få skruven centrerad.

Det hela verkar funka men jag ska göra en bussning där pasplattan ledar sen ska jag in med en låsskruv för att låsa det hela i in och urkopplat läge samt en stoppskruv som justerar ingreppet mellan kugghjulen.

Så här ser det ut nu


Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse

#126 » 16:07:22, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är första steget i denna etapp avklarad, eller i alla fall nästan lite gärg på basplattan, byte av någa skruvar till insex och sen blir det nog en ny låsspak då jag borrade spaken snett då ungarna stressade mig i telefon med att hunden spytt och den ena vägrade torka upp spyan och den andra var arg för att han alltid får göra sånt. Spakens utformningen har ju ingen praktisk betydelse och troligtvis är det få som reagerar på den men jag lär ju irritera mig varje gång jag ser den.

Gjort klart låsning, bussning för leden, bussningar för att ta axiella (blev det rätt?) krafterna då skruven pressas mot lagerbocken och dust gjorde jag en justerskruv för att justera spelet mellan kugghjulen så man inte ska behöva fundera utan bara släppa ner skruven och låsa jid inkopplingen.

Testade fräsa med matning då jag gjorde fästet till justerskruven då hag car tvungen att fräsa ur på vaksudan då maskinen inte är jämn på hela ytan. Vilken skillnad det är att ha kontroll på Z-axeln, ögonmåttet säger att det är nånstans runt dryga milimetern i matning per varv.

Nästa steg blir att fixa djupstopp på Z-axeln och att få på digitaler på samtliga axlar.

Så här blev det, en hel del att hålla koll på för att få allt att lira men klart värt de 350-400 kr dreven kostade och de många timmar jag lagn ner på detta.


Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse

#127 » 15:27:10, 06-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det värsta på steg två gjort, djupstoppen som även hindrar spindelnosen att röra sig och digitalen är på plats.

Svarvade till en klänning till spindeönosen och på denna ring har jag skruvat fast ett järn som blir fästet för digitalskalan och djupstoppen, sen har jag svarvat och fräst till den övre lagringen till djupstoppen och kan konstatera att det nu inte var nåt problem att få till rätt avstånd mellan hålet och kanten med hjälp av finmatningen och digitalskalan.

Kvar att göra är klämringen till djupstoppen, fäste till displayerna och få dig digitalerna till X och Y-axeln, fixa kabeldragning, kablar, klämring och dispalyfäste är ju ingen större operation även om det är lite pill med det. Digitalerna för Xoch Y borde ju gå hyfsat bra att få dit dom men man åker nog på att lossa bordet för att komma åt att fästa "avläsningsenheten" men det borde i slla fall vara enklare än på Z-axeln. Sen skulle nog lite färg på vissa obehandlade delar som basplattan för matningen och plattan för digitalskalan och djupstoppen piffa upp det hela.

Tyvärr har jag åkt på en manlig förkylning så det hela har stannat av här.

Så här ser det ut nu

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se