PeterR skrev:Och nu till något helt annat!
En grannpojke har nyligen köpt en Volvo 850 -95. Häromdagen när han skulle köra bilen ville den inte gå. Den startade, men stannade direkt när han släppte nyckeln.
Kan denna lilla gummistos ha orsakat detta? Ser ut som en mus nyligen gnagt sönder den.
Sitter den på slangen mellan insugningsröret och bränsletryckregulatorn? Den borde inte kunna orsaka så svåra driftstörningar. Slangen är så tunn att motorn knappast kan dra så mycket tjuvluft genom den att det ger någon större driftstörning annat än möjligen svårt att hålla ner tomgångsvarvet. Och om tryckregulatorn är utan vakuum så påverkar det bara "finreglering" av bränsleblandningen. Det kan bli felkoder för lambdaregleringen och möjligen hög bränsleförbrukning, men knappast något värre än så.
Läs av felkoder för insprutnings- och tändsystem, jag är osäker på om just den årsmodellen av 850 har gemensamt styrdon för bägge eller separata, och dra vidare slutsatser därifrån. Jag har ett minne av att det var vanligt att 850 kunde tvärstanna pga fel på någon vev- eller kamaxellägesgivare. Med dagens kännedom om kvaliteten på kablage i Volvo från 90-talet, ska man inte heller bli förvånad om felet beror på interna kortslutningar eller överledningar i någon kabelstam pga att ledarisoleringen har blivit spröd och flagnat av. Störst risk för detta på kabelstammar som utsätts för
värme (ligger an mot motorn) eller bensinångor, eller som har varit oljiga länge.