Hej!
Nu har jag stuckit trynet i sådant jag inte verkar begripa igen.
Vill börja med att säga att detta är mitt levebröd, jag har denna maskin i min verksamhet, Mötesbron Maskin.
Jag tigger hjälp här för jag gillar forumet.
Vad jag ger i retur är lösning på problemet, om det löser sig, bilder och all den kunskap jag lär mig om maskinen.
Jag kommer alltså aldrig hoppa av tråden mitt i, som så många gör, utan ger jag upp så skriver jag det.
Dåså.
M970, Bobcat´s största maskin, en kille på dryg 5 ton.
I egenskap av impulsiv kille, köpte jag in denna.
Fick hem och testade lite lätt och tyckte den fungerade hyfsat fint för att vara en snart 50-åring.
Hetvattentvättade hela maskin, även under (jodå, sån är jag) i typ 4 timmar.
Fixade till småpyssel som tidigare ägare lagat lite temporärt, typ dunk till diesel, för tanken var opålitlig osv.
Mycket buntband och så...
Servade med alla oljor och filter ca 120 liter eller så.
Allt såg ut som förväntat, inga spån eller missfärgningar på någon olja, utan helt ok.
Satte ihop och körde lite grann på gården, bedömde den som en helt ok maskin, för vad den är liksom.
Annons ut och sålde snabbt.
En vecka senare kommer lastbil och ska hämta maskin.
Då är den sjukt konstig i hydrauliken, alltså driften.
Min upplevelse då är att den inte svänger som den ska, utan bara hackar, hugger, eller tvekar åt höger, främst.
Då har den bara stått still en dag sedan sist jag flyttade den, utan anmärkning.
Efter en kontakt med förra ägaren, som haft den i 15 år, så har den gjort så här innan, några gånger.
Ingen direkt lösning har hittats, utan den har bara fungerat igen, efter att ha stått en vecka eller så.
Ingen skugga faller på säljaren, han var tydlig med att den kan ha brister.
Lastbil får åka iväg och jag får slå en halvpinsam signal till köparen.
Efter att nu ha gått ett par dagar och tyckt den är jobbig, började jag felsöka eller i alla fall försöka få fram vad den gör och inte.
Jag har en reparationshandbok till just denna maskin, steget därifrån och till att faktiskt begripa något, är hittills stort.
Så här gör maskin:
Hydrauliken till lastaren fungerar perfekt.
Det har jag förstått att det är en pump som matar hydraulpaketet och sedan skickar olja i retur till hydraulfiltret.
Kör jag maskin mot ett hinder, i detta fall min stora traktor med lastare, så händer liksom inget.
Den tar sig dit, med hyfsad spänst, så länge jag inte försöker svänga då, men sedan är det stopp.
Kör jag motorn på tomgång och skjuter fram bägge drivspakarna så händer nada, inget alls.
Jag känner att den vill framåt lite, men otroligt o-imponerad, blir jag.
Varvar jag upp motorn till max, alltså typ arbetsvarv, så vill den lite mer, men absolut inte så hjulen slirar på grus.
Dessutom hörs då ett, vad jag tycker, missljud, som om den kör mot en överströmningsventil eller så.
Förra ägaren berättade att om man hade för låg varvtal, så kunde maskin dö, om man försökte köra mot en jordhög, som om man hade för hög växel, vilket jag köper.
Varvet gör ju styrkan delvis.
Nu sänker den inte motorvarvet alls, att oljan flödar förbi liksom.
På denna länk finns en film: (inte för att jag vet om det hörs eller hjälper, lovade ju film )
https://photos.app.goo.gl/eej7NU61mjtLu9MT9
Ställer jag mig med högersidan på is, som jag kunde göra idag och sätter ner skopan i marken, kan jag få höger hjulen att slira.
Gör jag samma sak på vänster sida, slirar de inte ens på is.
Trycker jag ner skopan och tiltar, så ställer sig maskinen på bakvikten och lyfter upp alla fyra hjulen.
Då snurrar båda sidor.
Alltså finns ingen kraft i driften, framför allt inte på vänster sida.
Detta visar sig också att om jag på asfalt sätter ner skopan, så den lättar lite fram, kan jag göra piruetter, både på låga varv och höga, stålet glider lätt på asfalten...
En annan sak jag finner "lustigt" är att det sitter bogseringsventiler på den, två stycken som öppnar en förbipassage, för att man ska kunna bogsera maskinen, utan att dra runt hela driften, antar jag.
Idag, när jag körde dieselstopp (jojomen...) så lossade jag de skruvarna och drog in den på gården.
Det konstiga är att jag i testandets anda, körde maskin med dem öppna och det blir ingen skillnad(!). Öppna eller stängda, lika bra eller dåligt.
Min känsla är att de ska frikoppla hela driften eller är flödet så stort att den kör ändå, även om den är svag?
Hur stark är en Bobcat? Ska den slira med hjulen, om man kör mot oflyttbart föremål? Ska den stånka så den dör?
Till hydraulsystemet, som jag förstått det då:
På hydrostatpumparna sitter laddpumpar som tar olja från filtret och de ger väl tryck till pumparna då?
Sedan skickar de pumparna tryck till motorerna, som genom reduceringslådor driver maskin.
På H-pumparna sitter det ventiler som är kopplade till spakarna, de ger ju olika flöden då.
I boken kan man testa så de fjädrar tillbaka till mitten, alltså genom att lossa staget till spakarna och känna på armen.
Detta har jag gjort och de fjädrar fint.
Sedan finns ju otroligt många felsökningar att följa.
Ett problem är att jag inte riktigt förstår allt.
Specifika frågor:
Kan det finnas en överströmningsventil som liksom tar båda sidor?
Eller sitter det en på varje sida?
Kan en sådan ventil fastna eller på något annat sätt orsaka detta?
Ska bogseringsventilerna inte öppna så den blir helt okörbar?
Vad gör egentligen laddpumparna?
Jag tycker inte att det skulle vara defekta pumpar/motorer, för de lagar ju sig knappast?
Nedan är lite bilder från rephandboken med frågor.
Som jag förstår det är detta en sida, alltså höger eller vänster?
Vad jag inte riktigt förstår är vad de olika "valvsen" gör.
1 är väl då en högtryckssläppventil eller vad man nu kallar det? Vad gör en sådan och varför?
2 är en laddkollventil då... undrar vad en sådan sysslar med?
3 är ju en laddsläppsventil. jaha.
Och sist men inte minst så verkar ju 4:an vara en skyttelventil. Varför?
Tydligen är bilden ett hydraulschema för spakar i neutral.
Här är samma schema i framåt och bakåt, om jag begriper något.
Här är de reglage man kunde testa om de fjädrar till mitten, som jag testat och det gör de.
Här kan man testa laddtrycket, tydligen. Men har laddtrycket något med detta att göra. Säkert en idiotisk fråga.
Jag tänker att detta är något som jag ska göra, dock har jag väntat då det inte skulle vara defekt på bägge pumpar samtidigt?
Kan ju vara så i och för sig att en varit dålig och nu spökar den andra också och då orkar liksom inte systemet med alls.
De vill ju också att man testar detta under belastning, vilket blir intressant då hytten behöver vara tippad och då går det inte att köra spakarna alls...
Får väl i så fall försöka dra en lång slang till mätaren.
Detta är ju om ventilerna på motorerna/pumparna. Som jag ser det finns ingen ventil som kan hänga sig här? Alltså som kan få oljan att "flöda förbi".
Här kanske det blir lite mer intressant? På motorerna verkar det finnas block med massa prylar i. Skulle någon av de här kunna ge felet?
Under det ganska omfattande felsökningsschemat finns ju detta.
I "Faulty high pressure releif valve"-rutan står det att man ska skifta dem om maskinen går åt ett håll?
Men då menar de väl om maskin går bakåt eller framåt? Eller menar de om en sida fungerar?
Lustigt nog tycker jag inte att det står något alls om att en sida bara fungerar, som om det inte kan bli så.
Eller så begriper jag bara inte.
PS. Bilderna ligger på videolänken ovan också, där är de större, om man vill se bättre.
Tja, har du ingen bok att läsa, går det ju läsa detta inlägg.
Jag lovar som sagt att följa upp detta och berätta om skeenden, kanske kan det hjälpa fler.
Som jag förstår det är detta samma princip som används i alla skidsteer idag?
Min maskin var ju första hydrostatdrivna Bobcaten. Först med snabbfäste också. Så modern!
Tack på förhand!