Jac skrev:12 är ventilskiva. Den separerar inlopp från utlopp så att kolvarna suger in olja i rätt port och trycker ut olja i rätt port. Den är i kontakt med den roterande trumman som kolvarna löper i.
Skulle det råka komma nåt främmande föremål eller metallpartiklar i pumpen så är denna del nog ganska utsatt, typ djupa repor. Oljan har då möjlighet att smita över från högtryckssidan till lågtrycksidan.
Med lite tur så går det att feja till den: https://www.youtube.com/watch?v=O-oY5eWHDgY
Jag har ingen erfarenhet av detta så jag vet inte om det är så enkelt som det ser ut.
Janson1 skrev:Jag tror denna bit är av mässing eller någon annan slags rödmetall? Den har förmodligen skador som delvis självläker pga axialtrycket till en viss gräns. Jag tror faktiskt det är värt att kolla denna detalj då matningsmängden olja inte räcker till så är det nog ett stort läckage någonstans, så här skulle jag fortsatt som nästa naturliga steg efter denna rejält seriösa felsökning.
AN skrev:Jo det hade varit kul med en fortsättning på tråden
Men som sagt så kostar det ju också.
Mycket jobb att skruva ur motorer och pumpar.
Så kunde du ju lyfta på baklocket och få en uppfattning om hur omfattande slitaget är.
En del pumpar/motorer har den röda metallen på toppen av cylindertrumman, och en del i ventilplattan.
Finns även de som har den röda metallen, löst så att den är utbytbar, uppe på cylindertrumman.
En del är helt flata i tätningsytan, en del kupade, som den på filmen. En flat kanske skulle kunna planslipas?
Vilket pris står en sådan bobcat i, när de är fungerande?
Är det inte lönsamt med reparation, och man räknar pump/motor som skrot, kunde det ju vara värt att pröva att köpa några billiga delar, och göra en nödreparation. Så kunde du ju iaf ha den för hemmabruk.
bonnen513 skrev:Testa att lossa dränledningarna på respektive enhet så kan du få ett svar. Jag uppfattar
Jac skrev:Oljan kan ju läcka på flera platser:
Känner mig som en bebis som inget begriper.[b]
- Mellan A och B i pumpar och motorer. Påverkar inte matartrycket och syns inte på läckflödet från pump/motor.
Mellan A%B, hur då? I slangen som går mellan pump och motor då? Alltså "högtrycken? Den kan väl inte läcka bakåt när pumpen pumpar?[/b]
- Mellan A och B via bogserventiler. Påverkar inte matartrycket och syns inte på läckflödet från pump/motor.
De har jag kollat och de är helt täta, vad jag kan se.
- Förbi kolvarna och ut i hus på pumpar och motorer. Det som bonnen tänker på i inlägg ovan.
Är det då oljan kommer i läckoljeledningen, som kanske är den på bilden nedan då?
- Internt i matarpumpen. Om den är tokslut så klarar den prestera fullt flöde vid fullt matartryck. Det syns inte på läckflödet från pumpar och motorer.
Hur vet jag det?
- Flushing valves. Inte ovanligt att dessa går genom huset för att flusha pumparna (fick inte med mig om det var så här). Är det så så blir det fullt läckflöde ut från pumparna oavsett.
Är "flushing valve" detsamma som "shuttle valve" nedan? I så fall kändes den ok, anser jag. Inget klapp eller så. Har ju haft ur alla ventiler i blocken. En misstanke var ju "charge releif valve" men den skulle inte kunna göra detta problem enligt Insane Hydraulics. Kan den det?
I första inlägget står det att felet kommer och går, vilket du själv har upplevt. Även om pumpar och motorer säkert är bra slitna så borde ett fel som kommer och går iallafall komma från en ventil som hänger sig på nåt vis.
gustav9797 skrev:Det är klart att du ska fullfölja detta projekt, du har inget att förlora på en fortsatt felsökning och verkar vara strukturerad så en eventuell demontering och felsökning av pumpar kommer troligtvis inte vara något problem!
Janson1 skrev:Jag funderar, du Alexander har nu gjort en ganska stor seriös felsökning. Känner du någon nära dig som kan göra en kontroll/fortsätta kontrollen och kanske luska ut samma sak eller en annan förklaring till felet. Om det nu är som förra ägaren beskriver det så borde ju inte nåt vara sakta utslitet utan att det kan "laga" sig själv och fungera vidare. Den här delen 12 den sitter väl inte i motorn utan i pumpen? Alltså, jag får inte ihop det, att en del 12 är slut eller att ena drivningen skulle lägga av är ju en sak men att bägge skulle ge upp samtidigt borde inte vara möjligt... Den här spaken som frikopplar drivningen hydrauliskt, går den fulla rörelser? Har du provat att rycka i den under drift? Får nog läsa igenom tråden från början igen...
Janson1 skrev:En till fråga: Kan du reglera spakarna fram och tillbaka när motorn är avstängd? Så som dom är uppbyggda inuti så borde det bara vara fasta med bara ett litet "glapp", det som öppnar ventilen som styr dom båda kolvarna som ändrar vinkeln på swach-plate.
Janson1 skrev:Förövrigt: i ditt första inlägg på bild 3 så är högväxeln inlagt " framåt" medans lågväxeln är inlagd bakåt. Jag vet inte om det kan hjälpa dig nåt?
Efter det att jag läst hela tråden så ser jag nu bogserventilernas funktion...
ja-bond77 skrev:Här råkade jag på en bra animation på varifrån dräneringsolja skapas i en tryckkompenserad kolvpump:
https://www.youtube.com/watch?v=LwJzPuYlkPU
Herregud! Till och med jag begrep den!
Och en om laddkretsen i en hydrostat:
https://www.youtube.com/watch?v=P1vv0gA6sBs
bonnen513 skrev:Att lossa läckoljeledningen och se om flödet ökar vid belastning skulle tala för att pump/motor är sliten.
Nja. Efter jag kollat på filmen om just detta, så är det ju normalt med upp till 15%, beroende på vilken storlek och kvalitet det är på pumpen, vid nära maxtryck. Eller har jag missförstått?
Då är ju frågan hur mycket "mycket" oljeläck i den ledningen är? Det känns ju fullständigt omöjligt att se hur stor procent som kommer i spilloljeledningen kontra det som går "rätt" väg.
Har du kollat även charge relief valvet på pumpen?
Ja, det är ju den med märken på, om du ser lite tidigare i tråden, den på röd sammet. Den är ju sliten
Dock kan inte den heller orsaka detta med att charge trycket sjunker så vid belastning.
Nej, så förstod jag det med, så den delen har jag gett upp på
Kan det vara en backventil ändå?
Finns väl ingen?
Nja jag tror fortfarande att skyttelventilen och dess charter relief valvet inte funkar optimalt
Återgå till Skid steer/teleskoplastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster