Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF65 startmotor fungerar inte (pga olja/diesel m.m) Numera generatorproblem!

14 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

aOslund (trådstartaren)

#1 » 08:47:27, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en MF65:a som inte ville starta när jag skulle ha igång den igår.
Barnen har ju varit runt traktorn och klättrat så jag trodde att de bara lyckats slå på arbetsbelysningen. (Nej jag har ingen huvudbrytare, men det är nog dags nu)
Kopplade på ett annat batteri med startkablar och då gick startmotorn runt men brutalt segt. Reagerade även på att det var något som låg och drog ström när jag kopplade på extrabatteriet.
Började kika på startmotorn och insåg att kablarna satt lite löst, jordkabeln (+) och signalkabeln satt bra men minuskabeln till matningen satt dåligt. Tänkte att jag drar väl åt den helt enkelt, men det var inte så enkelt när muttern sitter mer eller mindre fast och själva "bulten" verkade vara lite lös.
Fick tillslut loss mutter och kunde ta av kablarna och ta loss hela startmotorn tänkte att det är väl lika bra att kika lite på den när det ändå krånglar.
Så här ser den ut iaf.
Bild

Bild

Isoleringsbrickorna under den nedre muttern på matningsstiftet tog stryk när jag försökte lirka loss muttern för att få av kablarna så de måste bytas.
Sen så under där ser det ut att sitta en gummipackning/packbox av något slag denna ser inte frisk ut vilket kanske är en del i det egentliga problemet.
När jag började syna den närmare och skruva lite på den så droppade det olja/diesel ur skarvarna och de bakre skruvhålen (till de långa skruvarna som håller ihop det hela) inte bra!
Frågan är om det är olja som läckt in från området vid startkransen eller om det är diesel som läckt in från ett läckaget vid matarpumpen (som jag borde ha fixat tidigare) via den dåliga packningen vid matningsstiftet.

Vad är det troligaste?

Bild på läckande och skitig matarpump.
Bild

Ska man ta isär startmotorn göra rent ordentligt och beställa en renoveringsats till den http://www.oie.se/Produkt/cav-renoverin ... -(6010-127)?sectionId=2883310 eller är det inget att lägga tid på och helt enkelt köpa en ny?
Sen så måste jag ju se över läckaget vid matarpumpen också, traktorntjuvstannar ju aldrig så det måste väl nästan vara läckage mellan block och pump eller?

Edit: Ändrade länken

Tacksam för idéer och hjälp.
//Anders
Senast redigerad av aOslund 07:53:43, 07-05-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69



Michael Meier

#2 » 09:25:19, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger du på 700:- så får du en startmotor,
svårt fall, det beror ju på vad som fallerar...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

aOslund (trådstartaren)

#3 » 09:45:53, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju just det.
Tänkte att det kanske inte ens är någon idé att försöka när den varit full med olja.
Någon kanske vet?
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

Turbodiesel

#4 » 10:32:26, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre att köpa en ny med utanpåliggande solenoid!
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

östemann

#5 » 11:17:30, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den ren.satsen ingår inte nya kol som man brukar byta när man gör en översyn.
Det går ju att ta loss spännbandet och kolla kommutatorns skick.det brukar inte se så trevligt ut alla gånger. :???:

Det är nog minsta bekymmer att skaffa en ny. :grin:

Sen kan jag trösta dig med att det är fler som har söligt runt startmotorn.
:vissla: :mrgreen:

Bild
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Jars

#6 » 21:27:05, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocka du starten denna till smådelar så får du aldrig ihop det igen så att den funkar som den skall !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

aOslund (trådstartaren)

#7 » 21:37:46, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Blocka du starten denna till smådelar så får du aldrig ihop det igen så att den funkar som den skall !

Misstänkte nästan det.

Är det en sådan här http://www.oie.se/Produkt/startmotor-12 ... -(20500301)?sectionId=2883310 man ska satsa på eller finns det andra förslag?
Kanske någon som har en fungerande liggandes som eventuellt är till salu?

Edit: rättstavning
Senast redigerad av aOslund 21:46:56, 26-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

östemann

#8 » 22:25:56, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag skulle nog satsa på den du länkade till. överkomligt pris o den gör nog rätt för sig.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

aOslund (trådstartaren)

#9 » 07:52:20, 07-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:vissla:
Man kanske ska kolla att det finns ström i batteriet som man försöker ge starthjälp med också, samt att när man tar starthjälpen att det inte bara är dålig kontakt :vissla:

Hur som helst så köpte jag en ny startmotor (från Brorssons) men det fungerade ju sisådär eftersom jag inte fick till någon bra kontakt med starthjälpen.
Batteriet som sitter i kändes som att det var såpass urladdat att kortslöt sig själv på något konstigt sätt för när man la på startkablar så gnistrade det lite och det gjorde det inte när man satte startkablarna direkt på jordflätan och batteriskon utan batteriet kopplat.
Sen startade den så snällt, ställde batteriet på en recond laddning över natten å se nu fungerar det som det ska igen.
Kan ju trösta mig själv med att inköpet startmotorn ändå hade inträffat eftersom jag skulle dra åt muttern på matningsstiftet då det glappade lite och då gick det ju sönder där.

Så nu trillar jag helt enkelt in på att lucas generatorn inte laddar som den ska.
Hur mycket ska en gammal fungerande likströmmare ge?
Och finns det några bra sätt att testa generatorn om man skruvar loss den?

//Anders
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

östemann

#10 » 18:31:40, 07-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det här med laddning eller rättare sagt bristen på laddning är ett kärt ämne så det finns att studera i trådarna. :cool: :grin:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ght=laddar
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ght=laddar
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ght=laddar
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ght=laddar
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ght=laddar

Jag antar att du har originalsystemet kvar och isåfall skulle jag nog puffa för att montera en växelströmmare.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Fredrik_

#11 » 20:09:27, 07-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget 'märkvärdigt' att gnistrar när man kopplar ihop batterier i olika stadi av laddning!!
Det bättre laddar det sämre, precis som vid all fysik utjämnas det..
Mer än en gång det fungerat bättre med endast startkärran inkopplad och orginalbatterierna frånkopplat.
Förutsätter rejäla startkablar...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

aOslund (trådstartaren)

#12 » 23:15:29, 09-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl kika igenom elen ett varv misstänker jag :smile:
Tack för all hjälp hittills.
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

aOslund (trådstartaren)

#13 » 22:14:57, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag kikat lite på elen och följt instruktionerna i VHB på hur man kollar generatorn.
Lossade båda kablarna från generatorn (D och F) startade traktorn och mätte volten mellan dessa på tomgång och det visade typ 0,6V och inte de 2-4V som VHB refererar till.
Vred upp varvet och volten ökade som mest till 2V och i detta läge ska det ju upp i 12V, mätte iaf amperen och den fick jag upp till ca 10A i detta läge.
Hade isär generatorn och okulär besiktigade lite men mitt ovana öga kunde inte se något konstigt.

Så om jag gjort det hela rätt så tror jag att generatorn är kass.
Får nog bli så att jag tar 70Ah generatorn jag skulle sätta på traktorgrävaren på 65:an istället.
Ska ta mig en närmare titt på tändningslåset någon dag för det är inte original utan lägena ligger som på detta http://www.oie.se/Produkt/tandningslas-(2846130)?sectionId=2883315
Så med lite tur så slipper jag köpa ett nytt.
Blir väl modell grov laddningskabel och en kontrollampa att inhandla bara i så fall.

//Anders
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

aOslund (trådstartaren)

#14 » 11:56:21, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon montering av 70 amperaren blir det inte, du får inte plats helt enkelt :mad:
Får se om jag snubblar över någon mindre generator, blir väl till att ladda då och då så länge istället :sad:
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se