Jag har fördjupat mig i 940n och dess skumma beteende på sistone..
Eftersom det ingår firmabil på det nya jobbet, så har jag kunnat petat på 940n lugnt och metodiskt!
Den började gå riktigt illa för ca en månad sedan, när den kallstartades så gick den så fett att Greta skulle ha fått en stroke om hon såg det!
Började kolla lite lätt, inga felkoder eller synliga fel..
Jag testade med
bränsle och tändningsboxen från 745an som jag har som donator, ingen skillnad..
Mätte mig fram till att tempgivaren på motorn gav lite tvivelaktiga värden, så jag rev bort spjällhus och insug, och hittade dessutom en sprucken insugspackning!
Kände mig nöjd inombords, eftersom jag var övertygad om att jag hittat felet!
Så jag rengjorde spjällhuset, bytte tempgivaren, bytte packningen, och satt tillbaka allt..
Den betedde sig givetvis lika jäkla illa när jag startade den igen..
Åkte till min vän i grannbyn för att låna en lmm från hans 740 som jag vet fungerar, med den blev det marginellt bättre!
Under ett par veckors tid nu så har jag testat alla möjliga olika hopkok av lmm,
tändstift, kablar, boxar, bränsletrycksregulatorer, pluggat vakuumslangar..
Men den har varit lika klen som den alltid varit i min ägo, och den har gått illa helt enkelt!
Igår så kom ett genombrott!
Jag tog in en laddning av tändstift, relän, lmm,
spridare, och grejor och mätte och såg över dom..
Ett relä hade gått varmt!
Riktigt j*vla varmt!
Reläet går till bränslepumparna, och ett nytt letades fram!
Rev ut centralen ur bilen och fiskade ut relähållaren, och kabeln till stift 30 på reläet hade halkat ur hållaren, och kabeln med
kabelsko var missformad och missfärgad!
Bytte kabeln, fräschade till lite allmänt, och satt i ett annat relä, och andades tungt medan jag nervöst bakade mig en stor j*vla humörlugnande snus..
Vred på nyckeln och den startade!
Den bluddrade ett tag först, så jag svor och tackade gudarna att jag bakade snusen!
Sen tänkte jag att jag åker en provsväng, det kan ju vara bra att elda ur katten lite efter alla dessa försök..
Jag kände rätt omgående att den var mycket starkare än vad den varit tidigare, och jag åkte ut till E45an för att sota ur den lite..
Den har alltid kroknat totalt efter 4000 varv, blivit helt orkeslös efter det, och jag har i princip aldrig fått upp den i högre hastighet än 140-150..
Nu varvade den helt plötsligt ur som den skulle, och den kroknade till slut på 180 km/h enligt mätaren..
Enligt instruktionsboken ska den göra 185 km/h, så jag känner mig fortfarande lite förd bakom ljuset!
Det här felet har helt enkelt funnits på bilen så länge jag haft den, då den alltid känts svagare än den borde..
Jag väljer att ignorera det, och kanske spenderar dagen med att lyxa till det med att sätta på sommardäcken, och tvätta den lite!