Fotoskolan del 1 – Tredjedelsregeln.
Att placera huvudmotivet mitt i bilden är ofta inte det optimala. Man brukar sträva efter att placera huvudmotivet lite förskjutet från centrum. Var skall man då placera motivet för att man skall tycka att det ser bättre ut. I naturen är proportioner viktigt. Och förhållandet 1:1.618 uppfattas som fint eller gyllene snittet som teorin heter.
Tredjedelsregeln är en förenkling av det gyllene snittet. Man drar två horisontella och vertikala linjer som delar upp bilden.
Huvudmotivet försöker man sedan att placera i eller i närheten av ett av de fyra skärnings punkterna. Om motivet är utdraget så placerar man den i en av linjerna.
Horisonten försöker man placera i den över eller under 1/3 delen av bilden beroende på om man vill betona himmel eller mark.
Om motivet är rörligt får man lämna lite mera luft ”framför” för att ge en känsla av motivets riktning. Motivet bör peka in mot bilden för harmoni och lugn.
Här är personen huvudmotiv, horisonten ligger i den övre delen och staketet i det undre. Du ser vad han tittar på.
Men ibland kan man peka ”ut” för att ge en känsla/spännig av att motivet är på väg bort eller vill bort.
Här är personen huvudmotiv, horisonten ligger i den övre delen och staketet i det undre. Du ser inte vad han tittar på vilket ger ”spänning” i bilden. Vad tittar han på, vill han bort?
Motivet skall vara i fokus inga suddiga huvudmotiv när det gäller mera dokumentära bilder.
Efter ett tag sitter det i ryggmärgen utan att man tänker på det som på bilderna ovan. När jag tog dessa i söndags hade jag inte en tanke på att de skulle användas här för att illustrera.
Nu skall man dock inte dra detta till absurdum och aldrig ha något i mitten. Ibland är det bäst eller enda sättet om motivet är stort.
Rent fototekniskt så måste man ofta ha motivet i mitten för att få fokus. Då lämnar man lite luft vid sidan så att man kan beskära bilden enligt regeln.