Hej Jag håller på med en motor till en Citroen B11 från 1948 och funderar lite på vev och ramlagerspel. Ram och vevlagertappar på vevaxeln ser fina ut. Jag har även mätt med mikrometer och funderar på hur jag ska värdera resultatet.
Ramlagren ska vara 50 mm och jag mätte dom till mellan 49,96-49,97 mm
Vevlagren ska vara 48 och jag mätte till 47,96-47,98 mm
Då jag inte har så stor erfarenhet av motorrenovering säger inte måtten så mycket. Kan det räcka med nya lager eller måste axeln slipas. Spelen ska enligt verkstadshandboken vara 0,044-0,061 på vevlagren och 0,041-0,081 på ramlagren.
Jag vet inte om jag tänker rätt men jag får för mig att spelet blir för stort med bara nya lager. Eller kan man acceptera det på en gammal motor som inte kommer att gå så mycket. Ramlagren går på över 5000:- så det är ju inget man vill chansa på. Vevlagren är gjutna men det går att byta vevstakar för lösa lager.
Nu vet jag inte hur mycket man kan lite på en mikrometer i 400 kr klassen. Det följde med en kalibreringspassbit på 25 mm. Det hade väl varit bättre att kalibrera mot en på 50 mm.
/Mats