Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Fylla oljefiltret med olja innan montering?

32 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Janson1

23:03:47, 13-11-2023

JA, vilket gör ni? Jag fyller inte motorns oljefilter innan montering vid byte. Den ända gången jag fyller systemet är vid montering av en ny eller översedd motor. Då drar jag runt motorn utan tändstift/glödstift tills oljan kommer ut ur tex oljetrycksgivaren, då vet jag att systemet har olja och kommer igång direkt. Det finns anledning varför jag inte fyller olja i filtret innan montering...
Hur gör ni andra?



fretchi

23:47:17, 13-11-2023

Aldrig gjort. Aldrig lidit pga det heller. Byter du olja har ändå alla lagerytor oljefilmen kvar fast du tappar ut det som finns i tråget. Det räcker mer än väl för sekunden oljelampan lyser.

1 person gillar det här inlägget.

processengine

23:56:13, 13-11-2023

Alltid fyllt filtret innan montering. Det har bara kännts vettigt, ingen aning huruvida det har någon betydelse.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

nixs

23:56:57, 13-11-2023

Janson1 skrev:JA, vilket gör ni? Jag fyller inte motorns oljefilter innan montering vid byte. Den ända gången jag fyller systemet är vid montering av en ny eller översedd motor. Då drar jag runt motorn utan tändstift/glödstift tills oljan kommer ut ur tex oljetrycksgivaren, då vet jag att systemet har olja och kommer igång direkt. Det finns anledning varför jag inte fyller olja i filtret innan montering...
Hur gör ni andra?


Fylla i ofiltrerad olja tänker du?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

Iznogoud

07:03:55, 14-11-2023

Aldrig fyllt olja innan montering, varför fylla ofiltrerad olja som skrivet ovan?

Vi gjorde ett oljeröntgenprov på nya olja ur fat och dunk på cattiden, och dunkoljan var renare än fatoljan som var väldigt "smutsig" troligen p.g.a rester från fatets tillverkning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

torbjorn_forsman

07:58:07, 14-11-2023

Förr hände det att jag fyllde oljefilter före montering, men numera är det sällan jag gör det. Det finns ju många motorer där filtret är vänt så oljan man ev har förfyllt med ändå kommer att rinna ut innan man har lyckats skruva dit det.

1 person gillar det här inlägget.

busholle

08:38:05, 14-11-2023

Nästan aldrig på motorer.
När jag jobbade i stenkrosseriet så hade jag dock en generator som hade fast varvtal på 1500 och inte gick att starta på tomgång. Den brukade jag fylla filtret på.
Traktorerna här hemma har i de flesta fall filtren horisontellt eller upp och ned vänt och då är det inte mycket ide att fylla något filter.
På hydraulsidan är det däremot stor skillnad. Flera traktorer här har filtren på sugsidan och klarar inte suga ur luften utan att de är fyllda så ska man undvika att bränna hydraulpumpar så får man fylla filtren.

1 person gillar det här inlägget.

johaniskogen

08:53:09, 14-11-2023

Fyller inte, däremot så kör man med stoppen urtragen, eller liknande, tills tryck uppstår

fretchi

09:26:29, 14-11-2023

Ingen motor filtrerar på returen. Returen är bara självrinning ner längs insidan motorblocket.

processengine

10:37:10, 14-11-2023

fretchi skrev:Ingen motor filtrerar på returen. Returen är bara självrinning ner längs insidan motorblocket.

Tar bort mitt förra inlägg eftersom det tydligen var fel. :uupps:
Om filtret sitter på sugsidan så kan jag ju tycka att det är bra om man fyller filtret först, givet att oljan från dunken är ren. Eller fattar jag fel igen?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

GC59

10:44:45, 14-11-2023

Fyller alltid filtren med olja om det är möjligt och inte rinner ut.

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

11:42:50, 14-11-2023

processengine skrev: .... Om filtret sitter på sugsidan så kan jag ju tycka att det är bra om man fyller filtret först, givet att oljan från dunken är ren ....


Det här filtret sitter på trycksidan.
/Michael M

Stefan1972

11:47:17, 14-11-2023

Det är nog enklare att bedöma från fall till fall...........Ett litet filter på en personbil behöver man inte fylla men har man 3-4 st 40cm höga oljefiler i serie så skadar det ju inte.

nimbus

13:15:40, 14-11-2023

Jag kan inte se nackdelen med att inte fylla filtret om det är möjligt. Även om det sitter sidledes går det fylla lite. Sist jag bytte på hojen glömde jag fylla filtret, det hördes på gången
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

3 personer gillar det här inlägget.

Janson1

13:20:27, 14-11-2023

Många svar på kort tid... Jag tänker att ett fyllt oljefilter är det i princip tvärstopp igenom med kall olja/motor och motorns oljepump som först skall suga upp den nya oljan från tråget får onödigt högt mot-tryck på trycksidan, speciellt om sugsidans rör är tomt så jag inbillar mig att det tar längre tid totalt sett innan tryck och flöde finns?
Sen att ny olja inte skulle vara tillräckligt ren för att hällas i ett nytt filter låter långsökt... Med tanke på att nästan alla oljefilter är verkningslösa när motorn kallstartas, då går ju oljan rakt förbi oljefiltret en stund tills den blivit varm och det fixar väl alla motorer hela dess livslängd och mer därtill.
Men, visst kan ny olja vara ytterligare renare.