Kan inte C-Tech, men... jag hade min buss med mc-läge på 4A biltema
laddare... kostade mig 2st 80Ah batterier...
Hade förr vanlig 15min/timer (mekanisk) och en 4A batteriladdare inkopplad på en VW transporter som stog i ca 10 år. 15min/d => batteriet var i toppenskick!
Slutsats.
...man bör nog inte utsätta batteriet för för mkt laddning, men lite någon gång per dygn tycktes vara uppskattat av det gamla syra batteriet.
På MC har jag testa GEL... gör inte om det...
Har testat AGM på MC... blev... dyrt... gör inte om det...
Rackarns överkänsliga och "snarstuckna" jmf med vanliga gamla syrabatterier!...
Syrabatterier gillar inte att trilla djup ned i
spänning, AGM dör redan vid 8V... GEL... vetekatten vad det tar åt dem...
Alltså - om det låter sig göras, så är bästa att koppa loss, plocka ur, och förvara inomhus i
värme => underhållsladdas 1g/mån brukar räcka säger alla jag känner som gjort så med mc batterier (jmf med din fråga även om du väl har 100-150Ah istället för 20-30Ah?).