Hej!
Köpte en väldigt begagnad H3B årsmodell 1987 för en vecka sedan och hann att köra 45 min innan maskinen stannade. Eller rättare sagt: maskinen gick, men tempgivare på panelen lade plötsligt av och efter att ha stängt av H3:an så gick den inte att starta utan var helt död. Konstaterade rätt snart att det inte verkar gå någon ström fram till startknappen och började felsöka vid reläerna och kopplingarna som sitter ovanför pumparna bak vid motorn. Ser ut som f-n och det är svårt att veta vad som inte fungerat på länge och vad som lagt av just nu.
Vad man kan konstatera är följande:
- Finns 24V fram till säkringar och därifrån.
- Verkar inte gå ut någon ström från reläerna när spänningen på (nyckeln alltså vriden). Förmodar att det borde göra det? Hade för övrigt isär varje relä och de ser okej ut. Ska dock säga att de inte är uppmätta på något sätt.
- En vit kabel som går ut från säkringspanelen hänger löst, men kan inte förstå var den bör sitta. Finns inga andra lösa ändar. Såg på en annan bild på forumet att motsvarande kabel på en H10:a var byglad till en annan plats bland säkringarna, men förstår inte vad det skulle göra för skillnad. Matas ju från samma skena. (Kabeln räcker fram till första säkringen och provade att koppla in den där, men utan någon skillnad.)
- Gul kabel som är skarvad med röd skarvklämma är negativ hängde också lös. Den visade sig vara negativ. Kan detta stämma? Hela kontaktstycket hänger löst och att det egentligen ska kopplas in på den tomma platsen där det ska sitta ett tidsrelä (?).
- Den svarta jordkabeln till vänster på bild var också lös.
Kollade på de elscheman som finns upplagda för modellen, men tror inte att de stämmer riktigt överens då antalet reläer skiljer sig.
Skulle vara väldigt intressant att se motsvarande bild från en annan H3B för att få lite mer grepp om hur det ska se ut.