Försäkring av hembyggda maskiner är lite marigt. Att att den är oregistrerad och brukas som ett motorredskap betyder det inte att den inte ska godkännas som sådant. Egentligen ska den besiktas och godkännas som motorredskap/arbetsmaskin innan den kan försäkras och tas i bruk. Och även CE märkas, men det är en annan historia och kan förbigås om den används privat och inte yrkesmässigt på något vis. Men å andra sidan kan försäkringsbolaget vägra försäkring om den
saknar CE märkning med dokumentation...
Vi har varit med att ta fram prototyper som visats för marknaden på demonstrationer, men för att kunna försäkra dessa så måste de besiktas och placeras i lämplig "motorredskapskategori" av SMP. CE märkningen kan där vänta tills den blir tillgänglig för kund men inte förstabesiktningen, där maskinen "artbestäms" och kontrolleras så den hamnar inom i första hand motorredskapsförordningens råmärken, och då ställs alla dagens krav på fordonet. Allt ifrån förarkomfort till elutrustning.
Hembyggda maskiner hamnar därför ofta i samma ingenmansland där oseriöst importerade maskiner hamnar.
En möjlighet som "hemmabyggaren" har som inte de som köper nya importerade maskiner har är att hävda att den är byggd på ett gammalt motorredskap från 1970 talet och så får den ett namn och ett identifikationsnummer någonstans. Motornummer brukar duga när det ursprungliga numret inte kan hittas... Det rullar en del underliga Holder, Belos och och maskiner som "farfar byggde på 70:i talet" som inte någon har sett varken förr eller senare, men då går de på tillverkningsårets bestämmelser dvs.
ungefär inga alls.