Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 2011, 1.6TD motorproblem

137 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera bil-teman här

Bacon

20:23:41, 21-12-2020

Då har vi haft bilen i nästan 4 år och kört 8000 mil med den. Jag är supernöjd, har bytt kamrem och partikelfilter, lite bromsar, ett hjullager, olja/filter.
Nu till det tråkiga.
Den har börjat gå lite ojämt det sista och så tändes motorlampa tillslut. Fick även en lapp om att bältesfästet ska bytas vid nästa tillfälle. Så jag lämnar in bilen på Bogesunds bil i Tranemo, en Volvoverkstad. "Jodå en dålig turboslang och så ska vi regenerera partikelfiltret".
Jag hämtar bilen och det är kraftigt missljud från topplocket! Knackar. Fluffar nog i insuget på en eller två cylindrar för den går väldigt skakigt under 2000 rpm. Jag lämnar in bilen igen och frågar om dom inte märkt att motorn är ras? Dom har inte märkt någonting men ska kolla på bilen igen. "Jodå det skramlar en del. Tre tryckare är dåliga och vi vill ha 12000kr för att byta dessa men vi kan inte garantera att det löser problemet".
Vi var uppe idag och bogserade hem skiten. Va fan har dom haft för sig? Är det normalt för en märkesverkstad att betesig såhär?
Någon som har haft av toppen på en d4162 fransos? Det finns begagnade kompletta toppar för några tusenlappar, går det inte att fixa kamdrivingen får det bli en sån.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201221/0ba6e91468a1d26e1b8c10418f0f71be.jpg


Utdelat från denna tråd:
Byta familjebil



Turbodiesel

21:31:16, 21-12-2020

Är det inte en (1,6) Fordmotor? Kändes inte speciellt fransk i alla fall.. Grejade motvilligt med ett exemplar för ett tag sedan. På den hade kamkedjespännarens plastskenor (det är en liten kedja mellan de två kammarna) havererat. Vi chansade och bytte bara kedja & spännare och skrotet fungerade sedan. Hyfsat lättskruvat, speciellt beträffande kamremmen & tillhörande kåpor.

Ventilkåpan (med hängande kamaxlar) bör centreras med vakuumpumpen när ni skruvar ihop.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Bacon

23:06:07, 21-12-2020

Det kanske det är. Jag har bara sett den i Peugeot partner men du har säkert rätt. Nu känns det lite bättre det här!

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Turbodiesel

23:15:38, 21-12-2020

Vi får se var det leder, Peugeot partner har nog inte fordmotor i alla fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

Galne

23:23:36, 21-12-2020

Är det inte en PSA motor, full med lejon och vinklar i toppen? De där små 1,6 dieslarna brukar komma där ifrån. Ford har inte gjort en dieselmotor sen deras Puma motor i Mondeon som slutade tillverkas -06!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Turbodiesel

23:42:03, 21-12-2020

Ok, Fordantagandet bygger bara lite på känslan (och att den gick sönder sådär typiskt ford-spontant), å andra sidan hittade jag inte en enda logga på någon av detaljerna. Risken är ju stor att det är en motor som delas av de flesta fabrikat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Galne

00:37:09, 22-12-2020

Turbodiesel skrev:Ok, Fordantagandet bygger bara lite på känslan (och att den gick sönder sådär typiskt ford-spontant), å andra sidan hittade jag inte en enda logga på någon av detaljerna. Risken är ju stor att det är en motor som delas av de flesta fabrikat.
På kompisens V50 D2 satt det små fina symboler ingjutna i toppen mot torpedväggen på något ställe, han blev förbi lad då vi berättade det. Han ville slippa PSA då han kört Peugeot 307 innan och var allt annat än nöjd!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

magloman

00:47:48, 22-12-2020

Franska dieslar brukar va bra
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Bacon

15:54:04, 22-12-2020

Jag har börjat plocka ner, inte kommit ner till något roligt än. Går bra, tyvärr råkade jag göra sönder hållaren till bränslefiltret. Jag går till skogen sista ljusa timmen, får se om jag fortsätter i kväll.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201222/e6807546a2db6d8bafa174b5f8763643.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201222/5f9b5e2bad10876a353937d951196270.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201222/43222657ae4459d200c9836916866a87.jpg

*pettson*

19:30:14, 22-12-2020

Motorn är en DV6
Det är en diesel samutvecklad mellan Ford och Psa.
Ja förlåt.. volvo anser den är deras egen.. för dom plockar ihop den själva, och har egna spridare..
Sen att alla delar dom plockar ihop, inkl spridarna, är från franskt ursprung.. ja det råkar liksom falla bort.

En hyfsad motor som tyvärr lider mycket av turbohaverier, högtryckspumpshaverier, lossnade spridare och igensatta sotfilter. En och annan egr dör med.
En maskin som enligt volvomekaniker jag brukar umgås med, gör sej okej i bil fram till 30.000 mil, sen är den bäst i en container för att spara bilägaren pengar.
Lite samma säger vänner som jobbar för den mörka sidan.. ( psa).

Själv har jag mest skruvat med dom, inte åkt.

Personligen håller jag nog D4 varianten högre. Dvs 2.0 liter på 5 cylindrar. 163 trevliga pållar med 400nm. Vi har en 2013 och snittar 0.53 med väldigt blandad körning inkl mest kallstarter och en värmare.

Apropå fel då..
Just att den stånkar och kämpar och går dåligt på lägre varv, brukar vara att du har komperssionsläckage från en eller två spridare. Det krävs väldigt lite, och det går direkt väldigt oroligt.
Du ser oftast inte läckaget på grund av spridarplaceringen.
Menar.. man drar spridaren rakt igenom ventilkåpan. Och ev kompläckage kör man rätt upp i vevhusventen.. givetvis med kåpa av plast när det är tajm att försöka övertala en spridare att lossna. Har det läckt ett tag så är det ungefär som krutliknande koks som är runt spridaren i ovankant, medan spridaren är fastbränd i kokset ner i hålet...
Man brukar får jobba en stund för att få loss dom läckande, utan vidare skador på omkringliggande delar.

SK Racing

12:13:52, 23-12-2020

Bacon skrev: Tre tryckare är dåliga och vi vill ha 12000kr för att byta dessa men vi kan inte garantera att det löser problemet".
Vi var uppe idag och bogserade hem skiten. Va fan har dom haft för sig? Är det normalt för en märkesverkstad att betesig såhär?
[/size]


Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Ja vad för inte? Här nere är det inget konstigt med det, mer normalt skulle jag gissa.

Att det är en "märkesverkstad" är ingen garanti för något, bara för en verkstad har fin kundmottagning o fina fikahörnan o glasfasad är inga garantier, snarare en kostnad som läggs ut på kunden :vissla:

Samhället har o är ju i fritt fall när det gäller ordning o reda, moral o etik, dessa människor som privat är slapptaskar är ju det på sina jobb med och här verkar ju vara ännu ett resultat av just det.

Lägg sen till chefer som håller budgeten högre än att göra riktiga jobb, ja då har du ett recept för ovanstående händelse, som inte är ovanlig.

Jag har lämnat på firma ett fåtal gånger, då har jag lämnat nyckeln till utvald person som jag har ett förtroende för, dessa personer har ännu inte svikit :)

Jag ser att du skruvar själv nu o det är det bästa, då vet man vad som är gjort o att DET är gjort o inte bara står på fakturan...

Lycka till med ditt skruvande :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.

Bacon

14:50:20, 23-12-2020

Tack för uppmuntran.
Samhälle i fritt fall, så illa är det väll ändå inte. Det ska nog ordna sig med bilen tillslut. Men det är nånting mystiskt som pågår med begagnatmarknaden, jag kollade runt på blocket och troligen skulle man få 70000kr för bilen (om den funkar). Dessa 8000 mil har varit extremt billiga, detta kan inte vara normalt?

Att det är dyrt på märkesverkstad acepterar jag med men då måste det ju flyta på inte vara massa problem. Det ska väll vara ett smidigt bilägande. Varvar man sönder en kundbil får man väll bita i det sura äpplet och plocka ner motorn.


Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Bacon

20:08:38, 27-12-2020

Nu är det nästan dax att lyfta på ventilkåpan, behöver bara få ur pinnbultarna till spridarna. Verkar vara m7? Det ger sig nog om jag tar i så jag tänkte försöka med kontramutter.

Varför går det inte att lägga in vettiga bilder längre?
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201227/340ca09109cb1224e858b162d6929d96.jpg


Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

håkan 13

20:44:12, 27-12-2020

jo dom där sitter i både Peggan Cittran Ford Volvo Mazda Honda och kanske nån mer...
dom där pinnbultarna brukar jag alltid få byta nån eller några av!! har bytt kamkedja på 2 sånna nu!! :vissla:
men på Peugeot 307orn jag hållt på med är det nog ganska mycket mindre med plats bakom motorn!! :huh:
men nu har jag ju en lös motor jag kan kolla hur det sitter på... så då kan man ju känna sig fram!! :lmao:

håkan 13

10:31:59, 28-12-2020

Kanske sent... men läste inte din tråd förrän igår... Och kan ha missat om du gjort det!! Men på Peugeot är spridarna såvitt jag vet programerade att sitta på en viss plats!! Så blir knas om man flyttar dom... misstänker att det är samma på Volvo...
Men man kan inte va säker på att det som verkstäderna säger stämmer!! När jag bytte motor på en Ford Ranger så sa dom att pumpen var programerad till bilen... men det stämmer inte!! När en bekant gjorde samma sak startade bilen utan problem med pumpen som kom med nya motorn...