Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hjälp! avgasrenings problem? Peugeot 107 2006

86 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera bil-teman här

Janson1

13:36:20, 05-04-2024

Problem igen, ja egentligen är det inget annat än problem med avgasreningen men nu är det snart dags för besiktning igen... I vintras så började bilen gå ordentligt dåligt då och då, ungefär som att den inte får någon bensin. Jag tänkte att det kanske är dags att byta bränslefilter. Det visade sig att den inte har något bytbart bränslefilter utan det är ett engångsfilter ihopbyggt med elpumpen&tankgivaren i tankarmaturen som sitter derdränkt i tanken. Jag tog ur den gamla tankarmturen och konstaterade att utan att göra sönder den så kunde jag inget göra. När jag vände på den så kom det ut en svart sörja blandat med bensin genom tryckutgången, den som går till motorn. Så förmodligen har spridarna fått ganska skitig bensin ett längre tag? Jag beställde en ny tankarmatur och bytte, det hjälpte inte ett dugg! Nu i dag så kapade jag bränsleslangen och satte ett t-stycke och manometer emellan och provkörde. Mätaren ställer sig på 3,8 Bar och där står den oavsett motorn går bra eller dåligt. Så bränsletrycket är det inte. Det sitter en spälllägesgivare som jag först misstänkte. Den är nu provad och har inga tendenser till glapp eller felvisning. Jag tror inte riktigt på skit i spridarna då felet oftast kommer när bilen är varm. Men en annan kandidat till felet kan ju vara ingastrycksgivaren. Om den visar fel lufttryck i insugningsröret så blir ju allt fel. Den sätter felkod P0420 vilket den har gjort alltid, (den kanske inte har fler koder att sätta?) Jag har en ELM327 felkodsläsare till min telefon och jag tänker ansluta den och köra realtidstest på bla. ingastryck men jag har förlagt den, kanske den ligger på jobbet? Vad har ni andra för förslag på fel och dess felsökning?



torbjorn_forsman

13:59:58, 05-04-2024

Mät på hur signalen från lambdasonden ser ut igen och se om det går att dra några slutsatser.
Är det "pirat"- eller "universal" -lambdasonder från t ex Biltema du har använt vid tidigare byten, eller har du fått tag i någon uttryckligen modellanpassad "märkes" -lambdasond (t e Bosch, Denso, Delphi, Valeo)? En sak som kan skilja mellan olika fyrtrådiga smalbandslambdasonder är att vissa av dem har givarsignalens minus chassijordad till gängan medan andra är helt isolerade från jord. Och märkeslösa piratlambdasonder är ofta av rätt tveksam kvalitet.

Om tryckgivaren i insugningsröret sitter så till att det kan samlas lort i den (t ex om den är monterad underifrån med nippeln uppåt, eller om den är ansluten via en slang som fungerar som vattenlås), så är det troligt att det är ganska fullt med avlagringar i den som får den att mäta fel. Man kan behöva rensa ur ev slangar, och låta givaren ligga en vecka på ett varmt ställe med nippeln nedåt så att det trögflytande klägg som finns i den får tillfälle att droppa ut.

Om du hittar felkodsläsaren, så kolla också att det verkar vara rimliga värden på gasspjälläge, motortemp, insugningslufttemp mm.

Stefan1972

14:34:57, 05-04-2024

Gick den dåligt i vintras och det kanske berodde på misständningar och du har P0420 igen så är väl risken överhängande att du även avlivat den nya katen.....

Janson1

16:49:49, 05-04-2024

Jag har aldrig haft misständningar senaste året med nya caten, inget som jag känt i alla fall. Jag gjorde mätningar på första lambdasonden i vintras och här kommer ett par bilder:
Bild
Bild
Man kan ganska tydligt se dom olika avgasutsläppen på den ena bilden, nästa bild är antingen vid fullgas eller ingen gas alls. Den här spiken verkar komma från antingen ECU:n sig själv eller så är det en störning pga långa oskärmade kablar? Hur som helst så tror jag man kan bortse från denna spik? Det är väl inte otroligt utan att den "nya" caten är död igen...

Janson1

13:03:32, 07-04-2024

Skall väl också tillägga att tryckgivaren sitter direkt på insugningsröret ganska högt upp, det blir nog ingen skit i den utan mer troligt att den blir dålig när den blir varm? Jag tänkte som sagt var realtidsmäta ingastrycket innan ett ev. byte.

Janson1

08:42:52, 09-04-2024

Verkar ha förlagt ELM-327 felkodsläsaren... Får väl bara byta på vinst och förlust. Jag tror jag har en passande tryckgivare hemma?

Janson1

10:50:58, 09-04-2024

Jag slog sönder den gamla tankarmaturen och inuti satt faktiskt först ett förfilter, sedan ett finfilter. Det verkar som finfiltret släpper egen skit ut i systemet. Ett bensinfilter som inte tål bensin?
Bild

magloman

11:23:04, 09-04-2024

Mycket filter och material tål inte E85 och eftersom det är inblandat i all bensin idag så kan det nog vara boven.

/TILLÄGG: bytte du grenröret nångång? har du bra sonder före och efter katten, eller biltemas?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Janson1

11:42:32, 09-04-2024

Jag bytte grenröret/katalysatorn förra året, kanske det är dax igen? Jag skall kolla avgasvärdena på jobbet, kanske i morgon så får vi se hur den mår.
När jag köpte bilen så luktade inte avgaserna "normalt", så där lite antydan till påsksmällare (för er som är födda på 60-80 talet) och jag tycker fortfarande den luktar "rätt" Får se vad analysen ger... Jag har original lambdasond efter katen och en biltema lambdasond framför, det är denna jag mätt på och bedömer som hel.

magloman

11:46:20, 09-04-2024

Grenrör ska väl hålla 10k mil iaf om det inte är nån skruv eller packning som gett upp.

Den främre kan du mäta på när den är inkopplad och ska pendla nån gång per sekund mellan 0-1v. gamla brukar dom bli sega/trötta.
men sen om den ger rätt värde vid rätt tillfälle det är en annan sak
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Janson1

13:50:58, 24-04-2024

Den gick igenom besiktningen! Alla avgasvärden var perfekta. Nu lämnar jag detta tills nästa år om nu bilen överlever...

4 personer gillar det här inlägget.