magnusk750 skrev:Det är egentligen inte stötdämparna som ligger längsmed sidorna på chassiet utan fjädrarna som är ligger i ett paket som är förbundna mellan bak och framhjul. Stötdämpare finn lite olika. På senare årsmodeller är det vanliga teleskopstötdämpare, på tidigare årgångar s k termosar. Cylindrar som sitter på svängarmarma där det finns det vikter inuti som flyter i olja. De längsgående fjäderpaketen behöver oljas då och då. So jag minns det stoppade man in oljekannan innanför gummidamaskerna som sitter i fram- och bakänden och sprutar i ett par sprut i var ände. Dock 30 år sedan jag skruvade 2CV och då var jag snorvalp som kanske inte gjorde allt enligt boken.
torbjorn_forsman skrev:På de äldsta 2CV med polhemsknutar blev det ganska ryckig kraftöverföring vid stora rattutslag, det rekommenderades att slira på kopplingen t ex i gathörn.
Användare som besöker denna kategori: osla och 4 gäster