Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Golf plus 1,6 TDI Egr problem och motorn startar ej

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Aron99

11:47:07, 01-04-2024

Hejsan! Jadå jag kollade säkringarna- har nog glömt skriva det tidigare. Men det ser schysst ut i mitt fall.



torbjorn_forsman

12:25:07, 01-04-2024

Kollat huvudsäkringarna i fördelningsplinten vid batteriet också?

Janson1

09:03:31, 02-04-2024

Jag tror man kan ta loss själva pumpelementet ganska enkelt från pumphuset utan att loss själva pumpen från gavel och kamrem. Då får du lite svart på vitt vad som är felet...

Aron99

15:34:50, 07-04-2024

Jajamen, har kolat säkringarna där med Torbjorn, och dem är okej.

Okej Janson, jag ska kolla på den möjligheten vid nästa tillfälle.

Aron99

21:14:18, 18-05-2024

God kväll Maskinister! Har haft lite andra projekt som kommit emellan denna bilen- men nu kommer en uppdatering på vad som gjorts:

*Bytte komplett egr- limpa, syntes på den gamla att spjället stod fullt öppet. För er andra som ska göra detta jobbet rekommenderar jag byte till Originalkvalitet eller likvärdigt. Jag satte dit billigaste skiten som gick att hitta på autodoc- så fick nya felkoder. Fick byta det elektriska spjället o ta det från den gamla så funka det.

*Tog loss komplett HT- pump från motorn och demontera- såg inga visuella defekter, men fick ett pysande ljud från 1x av "kolvarna" när man höll för med finger på högtryckssidan, ungefär som den inte orkade bygga något tryck. Vågade inte chansa på att pumpen var okej (vilket den troligvis är), så köpte en renoverad pump på eBay för 4000kr. Bilen orkade inte starta ändå med ny HT pump.

*Har idag kopplat på en separat matarpump+ filter med dieseldunk vid sidan. Bilen startar o går riktigt. Tycker som sagt fortfarande att flödet ser bra ut när man kör med datorn på pumpen i tanken- men märkte att kör jag på startmotorn tar det väldigt lång tid innan det kommer. Den beter sig ungefär som att en backventil eller dylikt står öppen, för kör datorn cyklerna med bränsle tar det en kort stund innan bränsle kommer igen mellan cyklerna.....

Hur som helst är boven funnen iallafall- för dåligt bränsleflöde till HT- pumpen. Uppenbarligen har jag haft sån otur att det skett samtidigt/ i samband som EGR:en...... :???:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.