Finns många varianter på var kylvätskan kan försvinna, en jag hade problem med var liten läcka i kylaren, läckte bara när motorn var ordentlig varm så det blev fullt
tryck i systemet och då dunstade vattnet så inget syntes. Upptäckte det när det var minusgrader ute och skulle backa in i garaget, då såg jag att det rök lite on kylaren och hittade läckan jag jagat i månader. Annan svårfunnen orsak är när man stängt av en varm motor, då stiger trycket tillfälligt i motorns kylmantlar då cirkulationen ju upphört samtidigt som det blir trycklöst i cylindrarna, då kan vatten tryckas in i cylindrarna om topplocks packningen inte är 100% tät, hänt mig på lastbilar, märks inte i övrigt men vatten försvinner spårlöst över tid
Finns som sagt fler varianter när vattnet försvinner vid kall eller varm motor ex sprickor i toppen eller blocket, skevt
topplock, dålig topplocks
packning. Hitta felet är det svåra, sniffa med mätare i expansions kärlet för att spåra om det finns avgaser i kylvätskan och provtryckning är första steget men räcker ofta inte för att hitta felet.