Jag har blivit gammal... och minnet glömde jag i ungdomen!... Du har -så- rätt! Var helt övertygad om att de skulle vara en plåtring som fjädern skulle ha mellan sig och menbranet. ERROR! Fjädern har en "tillplattad" ände som ska vila direkt mot membranet så att membranet inte skadas av fjädern. (minns -inte- om fjädern ser lika dan ut i båda ändarna).
OM du tillskillnad mot:
: smörjer in tätningsytorna på membranet med fett och masserar in fett i packningen => då ligger packningen still när du sätter an fjädern mot den. Fjärden drar lätt in membranet från packningen annars => tjuvluft... + icke spänt membran => vacuumpumpen "defekt". Även fast förgasarytan är av plast, så hjälper fettet till att täta, att hålla tätt och gör underverk för nästa gång du måste demontera (med fett avses: Omega 77, SKF kullagerfett, motsvarande högkvalité fett/chassifett)
I en annan tråd tipsas om att man MÅSTE spärra spjället i öppet läget vid sammansättningen! Gör man inte det får man fel förspänning på membranet => urusel motorgång (som man inte lyckas hitta felet till... "been there done that"...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Jag brukar inte skriva på detta forumet speciellt ofta nuförtiden - tycker generellt det spretar på tok för mycket här. Men detta blir det lite skumt. Menar du att jag gör fel i klippet DC som inte "fettar" in membranen?
Inte någonstans skriver Briggs om att man skall fetta in membran. Nämns ingenting om detta i deras verkstadsböcker. Inte heller på någon annan instruktionsfilm på nätet talas det om detta. Tycker det är viktigt att man håller sig till fakta och vad tillverkarna skriver - det finns personer som söker fakta och i många fall tar felaktig fakta som den rätta. Nog från mig.