Halloj, undrar om någon annan har varit med om oljeläckage vid regulatorarmen. Det droppar rejält, även då motorn inte är igång... Oljan kommer mellan axeln och bussningen. Någon som vet om det sitter en o-ring i bussningen??
Och, för den delen, kolla att backventilen i vevhusventilationen fungerar som den ska och tätar ordentligt. Beträffande ev O-ring eller tätning vid regulatoraxeln så bör det synas på sprängskisserna som finns på B&S website. Lätt att hitta rätt om du bara har typnumret på motorn (brukar stå instansat på något väl synligt ställe, t ex på fläktkåpan eller en plåt vid ljuddämparen).
OK, men det rinner ju olja även när motorn nu står på bänken, då är det ju inget tryck där inne tänker jag. Det finns inte med någon O-ring på sprängskissen - bara en "Bussning" och den delen finns inte i katalogerna med angivet artikelnummer
Normal oljenivå brukar vara under delningsplanet mellan vevhus och oljetråg, så det ska inte vara någon risk att oljan når upp till regulatoraxeln om inte motorn är överfylld. Det är inte så att du har en för kort oljesticka som egentligen hör hemma på någon annan modell av B&S-motor?
Men med motor igång så kommer ändå oljan att skvätta runt därinne för att smörja alla rörliga delar, så då kommer den ändå att krypa ut vi den axeln. Så en tätning där vore inte fel...
För att veta oljevolymen skulle man först och främst behöva veta motortypen (se inlägg #3) , sen kan man kolla i bruksanvisningar/instruktionsböcker som brukar finnas för nedladdning från B&S. En tumregel är att de små 3-4 hk-motorerna för handjagade motorgräsklippare brukar rymma 0,4-0,5 l , medan det går i några dl till i de större encylindriga sidventilarna för åkgräsklippare mm.