Kolla reservdelslistorna och sprängskisserna som finns på B&S website, där hittar du reservdelsnumret på rätt
tändspole. Har du andra möjliga donatormotorer kan du kolla i samma listor vilken tändspole som hör dit.
Utan brytare använder tändspolen magneterna i svänghjulet för att avgöra när gnistan ska komma. Det sitter en liten "givarspole" inkilad mellan tändspolen och den ena av järnkärnans polskor, under den tid som energi lagras i tändspolen, ger givaren basström till transistorn i tändmodulen så den kortsluter tändspolens primärlindning, när det är dags för gnista (dvs när ena kanten på magneten lämnar givarspolens kärna), polvänds spänningen från givarspolen så att transistorn stryps och då kommer gnistan.
Beträffande ventilfjädrarna så ser det lite skumt ut att den övre ventilfjäderbrickan (för insugsventilen) sitter snett, det borde man nog titta närmare på. På avgasventilen sitter en tjockare
bricka, en s k rotocap som ska få ventilen att rotera en aning för varje öppning vilket sägs ska minska risken att den bränns sönder. Rotocap kan sitta på en del lite mer påkostade B&S-motorer.