Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Allt om billyftar

264 inlägg • Sida 18 av 18
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Göran Ekman

23:19:09, 25-02-2024

En tanke, med en saxlyft som ligger plant med golvet. I kombination med någon form av hög pallning får man en bil som är helt fri under och inga störande stolpar vid sidorna.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan



GC59

05:40:09, 26-02-2024

Den var torr och fin under David , hur långa är "borden" som bilen ligger på ? Har kollat en del på en sådan :

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... kg-2-kolli

Denna är väl ca 144 cm , känns lite kort på en lång bil kanske.

tortap

09:57:08, 26-02-2024

AN skrev:Om man vill tex byta trösklar, så kan man väl palla under, lite längre under bilen, än just tröskeln när man lyfter?

Är det mycket man inte kan göra med en saxlyft, som man kan göra med en tvåpelarlyft?


Du måste alltid palla under så det är nog ganska lika oavsett bil. Bara mer eller mindre stora klossar. Jag har bara jobbat med saxlyft där det inte blir helt fritt mellan borden. Det är smidigt till hjul/bromsjobb men typ omöjligt med växellådsbyten om vi säger så. Och bränslefiltret på Audi sitter jäkligt dumt till innanför tröskeln under plast så de går inte göra service på en sån enkelt. Davids modell var mycket bättre. Kanske blir svårt att byta växellåda och fördelningslåda på en L200 men det kanske man inte behöver göra så ofta...

David, Luleå

14:37:26, 26-02-2024

GC59 skrev:Den var torr och fin under David , hur långa är "borden" som bilen ligger på ? Har kollat en del på en sådan :

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... kg-2-kolli

Denna är väl ca 144 cm , känns lite kort på en lång bil kanske.


Att den är torr vore attan om det inte varit på den bilden. Har just haft ut låda och bytt kuggkrans och oljetrågspackningen. Tror inte ens jag fyllt på oljan ännu när jag fotade. :vissla:

Denna lyft är samma som Verktygsbodens motsvarande, plattformerna är 1550 mm långa i infällt läge man kan dras ut 1750 mm i längd, (det finns olika modeller av denna lyft som man drar ut i framkant, bakkant eller båda hållen.)
För långa bilar händer det att jag måste dra ut förlängningen. Ex A6an jag hade tidigare fick inte lyftpunkterna över lyften utan att dra ut förlängningen.

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... olv-35-ton

Fast jag köpte min via anabint (bilderna är borta, men allt var samma, utom färgen och dekalerna. till och med instruktionsboken med monteringsanvisningar var lika i början innan de översattes. Men bilderna och figurerna är samma som till min ännu)
https://www.anabint.se/produkt/verkstad ... ning-35ton

GC59

17:21:53, 26-02-2024

Ok :thumme: var ju bra att det gick att dra ut den till 175 cm. Ramen på Oldsarna ligger precis bakom tröskeln men på
pickupen lite längre in. Har bara 60 cm mellan biltaket och lägsta del i garagetaket.

Denna modell var heller inte så illa : https://www.kwik-lift.com/

Hymax

23:54:34, 05-03-2024

Har varit med och monterat denna liften senaste veckorna.

Bild

Först kapning av platta, sedan en halvtimme med hydraulhammare och sist urgrävning.

Bild

Bild

Bild

Nu ska den justeras så den hamnar slätt med golvet och sedan bultas fast. Lite testkörning först....

Bild

Bild
Jeep driver med alla !

11 personer gillar det här inlägget.

VolvoTobbe2

22:42:42, 30-04-2024

Tips på fordonslyft för både bil och tyngre fordon som lättare lastbilar eller hjullastare?

QV_

22:55:11, 30-04-2024

Grannen har en billyft för tyngre fordon
Problemet är att lyftarmarna är för grova så man måste köra upp personbilar på klossar för att få lyftpunkten under bilen.
Nu funderas det på att svetsa ihop egna ytterarmar för att komma längre ner mot marken.

Det är inte säkert att din önskan är bra rent praktiskt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

Stridis2

18:24:57, 01-05-2024

Den bästa (?) lösning jag sett på det problemet var en Stenhöj fyrpelarlyft där både körbanor och pelare var nersänkta i golvet. När lyften var nere var alltså golvet helt slätt utan uppstickande detaljer. Det var två problem med den lösningen. Dels måste man ha bestämt sig för lyften innan man bygger verkstaden, och dels var det säkerligen en mycket dyrbar lyft!
Undrar om inte det var den lyften som hade inbyggd tvåpelarlyft också??? :klia: I så fall var nog lyften ännu dyrare... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.