8 inlägg •
Sida 1 av 1I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
- Bevakas av: 1
- Bokmärkt av: 1
- Visningar: 6847
#1 » 14:02:58, 06-11-2020
Någon som vet hur man gör?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Ort: Huddungeby västra Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
-
#2 » 14:36:06, 06-11-2020
Icke eu-land så det borde väl vara samma juridiska process som om man importerar från USA?
-
PerJohansson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
- Ort: Fageråsen
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55
#3 » 14:46:39, 06-11-2020
Norge är ju med i EES, vilket inte USA är.
2 personer gillar det här inlägget.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Ort: Västernorrland
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
#4 » 14:54:22, 06-11-2020
Får jag som svensk ens korsa gränsen till Norge idag?
Det här fordonet skulle även vara lämpligt att ta in som skrot.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Ort: Huddungeby västra Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
-
#5 » 18:58:10, 06-11-2020
2 personer gillar det här inlägget.
-
tronde
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
- Ort: Osloområdet
- Maskintyp: Ej angivet
#6 » 17:04:05, 07-11-2020
Verkar inte vara någon tull eller moms vid import från EES länder. Norge är ett EES land.
Tack för länkarna Tronde.
Byråkrat/kansli språk har jag lite svårt för och det blir inte enklare på norsk. Men när det gäller norsk har jag några livlinor.
Just nu drar jag mig lite för att ringa till norrmannen som hört av sig via datorn , han är lokaliserad strax sydväst om Oslo,
Kanske är nojig i onödan.
Det verkar vid en snabb titt inte vara så omöjligt att köpa en bil i Norge.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Ort: Huddungeby västra Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
-
#7 » 18:24:45, 07-11-2020
Problemet er hvis bilen defineres som skrot av norske myndigheter. Du nevnte jo den muligheten. Da er det i utgangspunktet ikke tillatt med eksport, selv om det kan ordnes med mye byråkrati. Hvis bilen på eksporttidspunktet er lovlig å kjøre på norske veier, er det kurant. Hvis bilen ikke har godkjent besiktning (kalt EU-kontroll eller periodisk kjøretøykontroll, PKK, i Norge) må det fremskaffes dokumentasjon som bekrefter at den kan få det, eller hva som må repareres for å bli godkjent.
Dette har sin årsak i at mange vestlige land dumper avfall i u-land og flytter problemet dit.
Hvis det er tale om veteranbilvrak, er det mulig at svenske myndigheter må gi tillatelse til import før den slippes ut av Norge, nettopp for å unngå eksport av avfall.
-
tronde
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
- Ort: Osloområdet
- Maskintyp: Ej angivet
#8 » 19:08:39, 07-11-2020
Bilen är från -96, sägs vara körbar, för min del spelar det ingen roll om den säljs som skrot eller anses vara fullt körbar, den ska agera organdonation till en bil som jag har.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Ort: Huddungeby västra Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
-
Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst