Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Belysningsregler

8 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Simnil

13:13:03, 14-10-2021

Hejsan. Tagit på mej att ela om en jobbarkompis släpvagn och han har den vettiga åsikten att det inte ska dit mer lampor än vad lagen kräver.

Har googlat och läst och tänkte kolla om någon har såpass koll så att ni kan säga om jag begripit rätt kring sidomarkerningslampor/reflexer.

Släp/fordon kortare än 6m där räcker det med gula reflexer åt sidan. Längre än 6m så måste en gul sidomarkerningslampa med reflex sitta max 2m från vardera ände och sen med ett inbördes maximalt avstånd från varandra som i detta sammanhanget nog är oväsentligt.

Stämmer detta känns det som om många vagnar kör omkring me onödigt många lampor??? (inklusive min egen)



tracker

19:33:05, 14-10-2021

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
läs paragraf 96 och framåt, släp ska ha orange sidomarkeringslykta.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

johan.eriksson

19:53:31, 14-10-2021

Och sedan gäller olika regler beroende på när den först är registrerad, dvs man ska tillämpa det reglemente som gällde då och inte vad som gäller vid nyregistrering idag.

dc_lindberg

16:59:13, 15-10-2021

Tänk tvärt om.
Bättre synas än inte, oavsett vad ägaren har för minimalistiska idéer och inställningar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Alrik

19:46:04, 15-10-2021

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... terfordon/

Kör sen med kombinerad belysning/reflex så löser du två problem med en lösning.

1 person gillar det här inlägget.

QV_

22:31:37, 15-10-2021

Nu är det en släpvagn och inte ett efterfordon som skall få belysning.

När det gäller belysningen så framgår det av §96 att man skall ha minst 1 sidomarkeringslyckta även om släpet är kortare än 6 meter. Dock behöver den inte sitta max 2000mm framifrån §109
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

BGullb

09:57:20, 16-10-2021

Vid körning/bakning i mörker är en gul sidomarkering längst bak och en vit på framstam bra.
Man vet ju exakt var man har släpet utom att det bara hänger med.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.

tortap

14:10:46, 16-10-2021

Jag håller med. Jag har funderat på att montera extra sidomarkeringar som får lysa upp skärmen. För min egen skull. Det sitter en sidomarkering på skärmen men den lyser liksom bort från släpet.