QV_ skrev:toker skrev:Man får dra vagnen med de flesta mindre bilar men man får inte lasta den fullt har man en bil som har tjänstevikt över 2000 kg får man inte dra den med b kort.
Nu har jag inte lusläst reglerna för vikter på släpvagnar på länge. Men när jag la in min Amazon och min obromsade släpvagn (650kg) i släpvagnskalkylatorn så fick jag dra släpet i 80km/h om det var tomt.
Med lass fick jag dra den i 30km/h Jag har B-kort (ABC-Kort för att vara mera exakt)
Så det här med "inte lasta den fullt" anser jag (utan att veta säker då) gäller folk med BE.
Har man B-kort så är det tom kärra/kärra med lass dom gäller "digitalt". Det spelar alltså ingen roll vad lasset väger.
Men har det kommit nya
regler så blir jag glad, det skulle ju underlätta om man fick använda vikten upp till "lagligt" även på B-kort.
Skilj på totalvikt och bruttovikt för släpvagnen.
Oavsett om föraren har B- eller BE-kort så får bruttovikten (alltså vad vagnen väger med det lass som ligger på för ögonblicket) inte överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt. Den tillåtna släpvagnsvikten har inget med bilens tjänstevikt eller totalvikt att göra utan det är ett värde som biltillverkaren bestämmer enligt vissa normer (förmodligen något ECE-reglemente) och som sedan fastställs vid typbesiktningen. Ibland kan en billig och klen
dragkrok dra ner den tillåtna släpvagnsvikten, vissa bilar kan få den tillåtna släpvagnsvikten höjd genom en del modifieringar (t ex något förstärkt
motorfäste, förstärkningar nära dragkroken, extra
oljekylare för automatlåda, extra elkylfläkt, elbromsutrustning på bil och
vagn istället för påskjutsbroms).
Har föraren bara B eller utökat B, så tillkommer DESSUTOM en del begränsningar bestämda utifrån totalvikterna på bil och släpvagn (alltså vad bil respektive vagn väger när de är lastade till maxlast).
Om vagnen är obromsad, finns det också en gräns för bruttovikten som avgör vilken hastighet den får dras med. Något sådant existerar dock inte för bromsade vagnar.