Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexÅkermans[Åkerman] Historik

Lite bilder - modifierade Åkermans

25 inlägg • Sida 2 av 2
Åkermans historia är rik på skaparanda och innovationer

jonasi

18:37:24, 27-11-2012

rospigg skrev:Ohoj!

jonasi :thumme:

Toppenbilder!! Har jobbat där hydrauliken gjordes på någon av de med hjul!
Dock ej samtidigt som de tillverkades, men jag var dit i ett "slangärende" då det låg en 5-6 meterlång 25-30 mm´s bockad plåt på golvet, då undrar man ju vad det är till :uupps:
Intressant och se färdiga resultatet!

Mvh Rospigg


Kul! Ja förstår att det är lite skoj att se färdigt resultat :)
CHECKPROOF - Dagliga kontroller för din maskinpark direkt i din smartphone, på ett enkelt sätt! Vi ses väl på MaskinExpo och Load Up North 2015?!



nixs

18:47:35, 27-11-2012

Ligger lite bilder i någon av dagbokstrådarna tror jag när vi var ut och bytte svängkrans på en EW450 för ett par år sedan.

Martin Ringius

01:01:23, 28-11-2012

Har lite bilder på två materialhanterare som tillhör MP Bolagen och står i Ystads hamn. Den första maskinen med (Telefonkioskhytten) e Åkerman orginal materialhanterare såld och levererad av entreprenadcenter i staffanstorp på den tiden numera Swecon. den andra e en ombyggd EC 650ME som gått några få år som grävare i stockholmsområdet i någon bergtäckt för någon firma som gick i konkurs och maskinen såldes och byggdes om på ett varv i oskarshamn (Pålgårds). E detta firman som byggt om dom andra maskinerna också kanske??

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

jonasi

14:38:19, 28-11-2012

Martin, jag tror inte vi har byggt den där faktiskt. Är du säker på att Pålgårds hade byggt den?
Senast redigerad av jonasi 14:39:05, 28-11-2012, redigerad totalt 1 gång.

jonasi

14:44:45, 28-11-2012

Här kommer en inscannad broschyr för Pålgård MHW 450. Broschyren är från 1996-1997 ungefär.

Håll till godo :driver:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
CHECKPROOF - Dagliga kontroller för din maskinpark direkt i din smartphone, på ett enkelt sätt! Vi ses väl på MaskinExpo och Load Up North 2015?!

rospigg

17:22:42, 28-11-2012

Ohoj!

Nu är det ju ingen Åkerman, kanske inte ens ett specialbygge, men en udda fågel är det!
Jag var ner till mitt f.d jobb, då var den där. Även min kamera!

Bild

Bild

Mvh Rospigg

cekstam

17:23:49, 28-11-2012

Pax för att inte vara den knäckboms-kolven i nästa liv.

-ekstam

Rille

17:44:24, 28-11-2012

rospigg skrev:Nu är det ju ingen Åkerman, kanske inte ens ett specialbygge, men en udda fågel är det!

Dem verkar ha köpt en till eller så en ny. Det finns en tråd från samma firma då dem byggde en likadan maskin.
En C även den men gamla motvikten. Fanns inte att få LR med knäck från fabrik.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=all

per-olof andersson

21:49:35, 26-04-2016

Läser att alla maskinerna är byggda i Roslagen men detta stämmer inte
Jag har själv varit med och monterat ihop en hjulgående Åkerman EC 650 som byggdes ihop med Pålgård som sändes till USA för mässa
maskinen kom senare tillbaka till Sverige
När det gäller CEDE Group så byggdes det 3 st 80 tons hjulmaskiner år 2015 Basmaskinen är en Cat 374 med 24 meters aggregat
Maskinerna byggdes åt Multi Docker Jag levererade och har byggt maskinerna till kund.Den förste gick till Göransson på korsnäs En gick till Värö Den andre körde jag ombord på grenå färjan för leverans till kunden i randers Det kan nämnas att maskinen är 4 meter hög och 4 meter bredd
så man är inte så tuff når man skall rulla av färjan

jonnordvall

22:17:44, 26-04-2016

Cooola saker:)
"Börja inte trä jon!"