Landmann skrev:...Ajuste.... Kedjorna kanske håller lite längre i ett oljebad istället för vattenbad...
Men de var rena och fina!
Kul att se att både du och Casen
lever.
Jag knäckte ena kedjan på min maskin ett par hundra meter ut i skogen när jag plogade snö. Fredag eftermiddag, ymnigt snöfall och jag hade ingen annan möjlighet att få hem maskinen utan att laga den på plats. Hetsmecka fram kedjan och ringa en bekant på Lantmännen maskin. Jodå, de hade kedja hemma, men jag måste vara där innan fyra. Körde åt helskotta för fort fyra mil dit och var på plats med tio minuter till godo. -Jaha, ska du ha amerikansk eller europeisk kedja frågade han. Inte en aning, vad är det för skillnad? Den amerikanske skulle tydligen vara en aning smalare. Chansa på europeisk. Hur lång behöver du? Sh*t, det har jag inte mätt! Gissar och drar till med en bit. Körde hemåt myyycket lugnare, med en bra bit kedja, några kedjelås och några halvlänkar.
Efter en natt med 18 minusgrader gav jag mig ut och skulle försöka montera på den nya kedjan. Så trångt så jag kunde bara skruva i T-tröja med bara armar nerkörda mellan
kugghjul och i
olja, allt med den behagliga tempen av 18 minus...
Fick på kedjan så jag kunde mäta ut längden, därefter ta av den för att kunna kapa på rätt ställe för att sedan montera den en andra gång. Kan säga att jag frös ganska mycket när jag väl hade fått ihop transmissionen...
Efter att ha tvättat av mig och tinat ett tag inomhus så skulle jag försöka starta maskinen, men batteriet orkade inte i kylan. Fick hämta ett elverk och en batteriladdare med skottkärra för att ge starthjälp. Efter några minuter hoppade maskinerier igång så snällt och jag kunde börja köra mot verkstaden. Hade inte återmonterat några plåtar i botten av maskinen, så jag fick sitta med fötterna på hydraulmotorerna och titta på hur alla kugghjul och kedjor snurrade.
Men hem kom jag, fick återmonterat allt och kunde fortsätta ploga snö.
Sensmoral: Sköt om så mycket du kan på maskiner, det finns tillräckligt ändå som kan haverera (och oftast när det är som mest olämpligt) utan att det behöver bero på dåligt underhåll.