swampen85 skrev:Ursäkta om jag drar åt ett annat håll än övriga nu!? Men jag vill bara få en bredare bild av problemet.... Jah har själv 10 st Rajd snöskotrar, dom flesta med Kholer/MAG motorer (men några JLO och Scahs också)
De som BRUKAR hända på dem är att slangen från vevhuset till bensinpumpen blir torraprickig och tjuvluftar!
Detta gäller både membranflrgasare med inbyggd bränslepump, men även trottel
förgasare av typ micuni mf.
Då hinner inte pumpen utnyttja dom snabbare tryck/vacum pulserna från vevhuset till pumpen när varvtalet ökar...
Kan vara värt att kolla upp kanske i allafall?
Mvh Martin
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hei og takk for svar. 10 stk Rajd, det var en fin forekomst av slike fine veteraner
Har du R 60? Du har helt rett i at slangen fra veivhuset kan gi problemer om denne sprekker. Så denne bør man være obs på, uten tvil.
På min Rajd har jeg ikke oppdaget noen skader på denne slangen, og har heller ikke byttet den. Legger til at min Rajd har Mikuni
forgasser med separat bensinpumpe, denne er trolig også en Mikuni. Siden min scooter plutselig begynte å fungere igjen, så har motoren fungert siden da. Jeg har en teori om at problemet har ligget i tenningsanlegget. At symptomet dukket opp som en følge av at scooteren ikke hadde vært i bruk på noen år. Så nå skal den startes også på sommeren, og brukes på vinteren. Håper at feilen ikke dukker opp igjen med det første
Siden slanger ble nevnt, så må jeg bare fortelle en liten historie som kanskje blir litt
men ikke helt. På min Mitsubishi Lancer 4wd så trodde jeg at bilen brant opp for 4-5 dager siden
Jeg stoppet meget hurtig for å se hva som hadde hendt, og det var heldigvis damp. Det som hadde hendt var at øvre radiatorslange hadde revnet ca 2,5 cm. Nå skulle man tro at slangen var gammel, men den ble kjøpt ny i 2013. Original Mitsubishi.
Sist slangen ble hull i, (2013) måtte det improviseres med å kappe til en slange fra en Volvo 245 82-modell. Og den slangen ble brukt til jeg fikk en ny originalslange. Når dette hendte på nytt denne uken, så ble volvoslangen på nytt montert i påvente av en ny.
For å komme
begynner jeg å tro at slanger produsert i dag kan være mye dårligere enn de som ble produsert for flere ti-år siden. Jeg har eksempler på at over 40 år gamle slanger fortsatt er i bruk. (Våre JD-traktorer for eksempel). Da tenker jeg at om/når jeg bytter slanger på Rajden, så regner jeg ikke med like god livslengde på den nye, som på den originale.
Jeg nevnte at Mitsubishislangen hadde kort livslengde, dette var Mitsubishiforhandleren enig i. Men jeg valgte likevel å bestille en ny. Fikk tips i går om at jeg bare skulle bruke volvoslangen i stedet. Så kanskje jeg bare har med den nye som reserve
Mvh Øyvind