Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

ingen tomgång Rotax 377

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

outback

18:40:21, 04-01-2016

Nu sliter jag mitt hår och behöver hjälp! :klia:
Skruvar i en släktings skoter. En Lynx Ranger med Rotax 377.
Problemet är att den stannar på tomgång. När man kör går den fint och känns rapp.
Har dykt upp bara sådär... sägs det.

Det som jag gjort hittills är.
Rengjort förgasaren ordentligt och petat med koppartråd genom alla munstycken, framförallt lågfartsmunstycket. Blåst med tryckluft alla munstycken, kanaler osv. (har själv ALDRIG haft så ren förgasare som denna nu är...)
Det hjälpte inget...
Nästa steg, tömde bensin som var kvar i tanken, kollat alla slangar, haft isär pumpen. i pumpen fanns lite goja så tok bort det och tänkte att där var felet...
Det hjälpte inte...
Tog loss förgasaren och gick igenom den igen... denna gången upptäckte jag att det inte fanns nån gummipackning under trottellocket (mikuni) och vad jag vet så brukar det sitta en gummipackning där. Så jag snickrade till en gummibit och la dit. Tyckte den gick bättre (längre) på tomgång än innan... så ska fixa ny tätning där om det går få tag i. och prova igen.

har även kollat komp med en gammal biltema mätare och den visade ca 8 bar, skillnaden mellan dom båda ca 0,4bar. Skotern är lättstartad och går bra på högre varv.

Om man justerat tomgångsskruven så tomgången ligger lite högre än man önskar så går den en viss tid sen går varvet ner för att till slut stanna.

Nån som har nån spontan idé?



Eje Forsmark

19:26:04, 04-01-2016

Kollat om vevaxeltätningarna är hela är de inte det så får den inte upp bränsle/luftblandning i ordning till förbränningsrummen och så fungerar bränslepumpen också betydligt sämre eller inte alls på tomgång om vevhuskompressionen saknas. Kolla även cylinderfotspackningarna.

rospigg

19:39:00, 04-01-2016

Ohoj!

Är det två cylindrar och en förgasare?
Läckage mellan vevhusen (trasig packbox på vevaxeln), tjuvluft i packboxar på vevaxeln (utåt) cylinderfotpackning som är otät, eller att motorn får för lite soppa på lågvarv, men om förgasaren är ren och korrekt justerad borde den va ok.
Oljemängd i soppan?
Separatsmord?
RImlig oljemängd?
Det finns ett otal felkällor det kan vara.
Prova att choka till en dutt när den vill dö, då får du indikering om den har för rik eller mager bränsleblandning.
Mitt inlägg ramlade in som god tvåa, många likheter, men det får va)

Mvh Rospigg

outback

19:46:10, 04-01-2016

Provat lite med startgas runt axel och insug utan reaktion (vilken kanske inte behöver betyda att den inte läker där)
Oljemängd är okänd, är separat smörjning. Ska slänga ett extra öga och se så inte vajer hoppat upp och ligger på kant.
Den får för lite bränsle när den dör. Hinner man choka så kan man hålla liv i den.
Går det på nåt sätt mäta vaccum/tryck i anslutning till bränslepumpen på blocket?
skulle det gå blåsa tryckluft in i motorn via vaccumslangen (lågt tryck, kanske 0,5bar?)och lyssna var det pyser. Med kolven i visst läge borde kanalerna vara stängda.

Ingoberra

19:51:09, 04-01-2016

Om du tar lös soppaslangen ifrån gasarn å rycker isnöret pumpar den fram soppa då?

outback

19:56:51, 04-01-2016

Ingoberra skrev:Om du tar lös soppaslangen ifrån gasarn å rycker isnöret pumpar den fram soppa då?

Ja, inga problem med soppa. Med tömd förgasare räcker det med ett par drag i snöret så är förgasaren fylld och motorn startar.
Den går jättebra på allt utom tomgång.

outback

20:05:57, 04-01-2016

rospigg skrev:Ohoj!

Är det två cylindrar och en förgasare?

Mvh Rospigg

ja, precis.

rospigg

20:08:21, 04-01-2016

Ohoj!

Prova höja flottörhöjden 2-3 mm

//Rospigg

outback

20:34:38, 04-01-2016

rospigg skrev:Ohoj!

Prova höja flottörhöjden 2-3 mm

//Rospigg

typ att man höjer nivån på bensin i flottörhuset med 2-3mm?
ska testa det.
tänkte även testa att höja trottelnålen ett snäpp. se om den går bättre eller sämre på låg gas.

1 person gillar det här inlägget.

Ivar Risslén

20:45:27, 04-01-2016

Har du kollat efter sprickor i gummit i insugsröret?
De gummina är lite av en förbrukningsvara. Då den verkar få magert på tomgången så kan man misstänka att det är någon liten spricka.
Errare humanum est

rospigg

00:11:55, 05-01-2016

Ohoj!

Precis så! 2-3 mm högre bränslenivå!
Men, testa Ivars idé om insugningsgummit först, startgastestet, innan du river förgasaren.

Mvh Rospigg

magirus

00:29:07, 05-01-2016

Jag tycker att det låter som tjuvluft nånstans.
Insugsgummi kostar så lite så byt det iaf. Det har varit si o så med kvalite´n på gummit så även om dom ser bra ut kan det dra tjuvluft. Kolla samtidigt packningar insug=>cylindrar.
Kolla om det ligger oljerester/är kletigt runt vevaxeln, dels bakom variatorn men också på andra sidan.
Om så är blir det packboxbyte.
Cylinderfoten är också ett ställe samt emellan vevhushalvorna.

Lycka till

Ingoberra

11:54:02, 05-01-2016

Den rusar väl inte på tomgången före dör?

outback

14:39:12, 05-01-2016

Den rusar inte på tomgången innan den dör. Sprayade startgas på insugningsgummit utan reaktion.
Min egen erfarenhet av trasiga insuggummin är att man måste köra full choke för att dom ska gå överhuvudtaget då blandningen annars blir för mager. (1 förgasare) men om det är väldigt liten spricka kan det ju kanske bli lurigt fel.
Nån som vet hur känsligt det är med packningen under Trottellocket?

Ingoberra

17:01:31, 05-01-2016

Tror du kan utesluta tjuvluft iaf. Då lär man choka ner den på tomgången. Hur ser gnistan ut?