Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 59 av 60
Diskutera skotrar här!

Volvot24

14:24:27, 07-03-2022

.
Uj, uj, uj...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:



Blockstens trollet

22:25:05, 07-03-2022

Jag har Ockelbo 5000 med Aktivs plast belag och har lappbelag men ej monterat dit den är balataremad i boggin så finns tryck i matta fram den går i snö men är vick skär vikten motor spelar roll hade 503 den var för tung mot 477 har nu 377 med samma vikt som orginal motor den tar sig bra fram annars Jo har höjt skidor genom lägga plast kloss 30 mm axell så styr spindel invändigt precis griper axeln ner till skida.
Senast redigerad av Blockstens trollet 20:37:15, 08-03-2022, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

Simnil

09:49:06, 08-03-2022

Volvot24 skrev:.
Uj, uj, uj...

.


Åja, så farligt var det väl inte :mrgreen: (det var i alla fall inte menat särskilt farligt)

Har man plåtskidor så är plastbelagen en stor hjälp, har man redan kompositskidor, och inte ämnar köra halva årssträckan på barmark så är det ingen vits är väl i korthet det jag menar.

Volvot24

09:54:28, 08-03-2022

.
Lugnt.

Har tänkt tanken med lappbelägg typ 4 år.
Och blir inte i år heller.

Det var en polare med en av de större bredband Lynxarna, som hade såna.
Han tyckte det var stor skillnad.

Samma med en annan med en Widetrak 550, d v s lyftkyld.

Långtidsplanen får värka ett tag till.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

toker

14:03:20, 08-03-2022

Simnil skrev:Mina observationer och synpunkter kring plastbelag. "Lappbelagen" som "lapparna" använder har dom av en enda anledning och det är att spara skidorna. Dom kör en hel del på väg och barmark och ett par kompositskidor till en modern skoter kostar 5kkr-ish så dom byter hellre belag än skidor. Dom kör även med styrstål utan hårdmetallinlägg för att inte skidorna ska skära fast i stubbar, sten och asfalt. (kör också sedan många år med stål utan hårdmetall)
Ingen skoter jag ännu råkat på som är så modern att den har plast/kompositskidor, (med undantag för skidorna med dubbelköl BRP envisades med några år i början av 2000), får bättre köregenskaper på något som helst före av att man monterar plastbelag. De allra flesta skotrar blir betyyydligt sämre i snön av att man breddar skidorna. Skidorna ska skära ner lite i snön, bär det för bra fram ökar bara risken för fastkörning.
Tusentals tjurskalliga "gubb_ävlar" landet runt förstör sina moderna skotrar vartenda år för att dom minns hur nödvändigt det var med plastbelag på stålskidorna på 80-talet, inte ens en Bearcat 660T, som väl torde väga i trakterna av 250 kilo fram, blir hjälpt av bredare skidor, den blir bara svårsvängd och oregerlig.

Rant over, som dom säger over there =)
l
Lapparna brukar köra med bred typ av lappbelag det tror jag inte dom väljer enbart för att skydda skidorna i såna fall borde dom väl valt en lite smalare modell ungefär i bredd med original skidorna. Har breda lappbelag på en Ockelbo 6000 med plåtskidor under den går mycket bättre i lite djupare snö med lappbelagen och nu går det ju tom backa ute i snön.

Blockstens trollet

20:48:39, 08-03-2022

Nog förbättra belägen bärighet var tidigare med skoter Inan jag höjde skidor hägde vid sickt snö lager lös snö har en Yamaha venture lait 4 stroke en Svalbard maskin den är tung utanför spår nej måste spåra med Ockelbo 5000.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

fretchi

20:58:41, 08-03-2022

Är det förresten någon här som vet om man kan byta plåtskidorna rakt av mot plast på dessa widetruckar? Eller må det till något mer?

Volvot24

21:55:36, 08-03-2022

.
Möjligen om skidorna bygger olika långt ned, från centrum på genomgående skruven.
Är väl enkelt att mäta upp, både för mig o dig.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

Volvot24

20:49:44, 20-11-2022

.
Undras om det går att få statligt bensinbidrag till skotern.

Börjar bli läge för det nu.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

Laban16

13:07:14, 13-12-2023

Har du fått nån bukt med fukten i oljan?
Vad tror du om att göra stickan helt sluten? Eller fylla fullt med olja?
Har samma problem med min Widetrak

Volvot24

13:38:51, 13-12-2023

.
Har inte gjort något.

Nu innan jag startade upp för säsongen, så var oljan fin.

Undras just om det är fukt?

Lutar mer åt små luftbubblor, som bildas när oljan piskas runt.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

osla

15:20:51, 16-12-2023

Den blir mjölkig, har inte haft en skoter som det inte blir det i kedjehuset/växellådan, sen gör det ju inget att det blir det, en kedja och lite drev tar inte skada av lite fukt, och lagren har då aldrig varit dåliga där i, men på andra sidan drivaxel går dom lite då och då

Volvot24

16:51:33, 16-12-2023

.
Smörjer där.

Hur byter du detta lager?
Utåt, eller måste Du ned med Boggien?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

osla

18:02:15, 16-12-2023

Utåt. Oftast är lagerskålen delad, alltså sitter ena halvan av den på insidan av tunneln och den andra på utsidan i motorrummet, brukar sitta ihop bultat med 3 m8 or i en triangel, samt vinkelväxen till hastighets mätare wiren sitter där med

torbjorn_forsman

19:05:46, 16-12-2023

Min erfarenhet är att när vänster drivaxellager väl är dåligt och man ger sig på att byta det, så visar det sig att det har suttit löst och nött ner drivaxeln så den i vilket fall måste ut för nersvarvning (ev med påläggssvetsning först).
Ofta har det fabriksmonterade lagret 1" innerdiameter, men exakt samma lagertyp går även att köpa med 25,0 mm innerdiameter så det finns möjlighet att svarva ner axeln 0,4 mm på diametern om det behövs.